Zez en Wazo

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Sisa08, Dec 28, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sisa08

Sisa08 Nieuw lid

Dec 28, 2015
    3
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik ben zzp-er en werk nog wat uren in loondienst om mijn bedrijf op te bouwen.
    In 2015 meer dan 1225 uur zelfstandig (minder dan 20.000 winst) en ongeveer 20 uur in loondienst.
    Aankomend jaar 2016 verdien ik veel meer als zzp-er en ga ik naar ongeveer 8-10 uur in loondienst.
    In Juli 2016 zal ik ongeveer met verlof gaan en ik maak me nu al druk.
    Voor mijn Zez uitkering kijken jullie naar het jaar voor het verlof, 2015 dus. Voor de Wazo kijken ze 1 jaar terug vanaf het moment dat je verlof ingaat.
    Daar gaat het waarschijnlijk dus mis aangezien ik in 2015 ongeveer 4000,- inkomen als zelfstandig en de rest in loondienst, in 2016 draait dat om en vang ik het meeste op als zelfstandige. (Maar daar wordt niet naar gekeken maak ik op ut jullie website).

Dat zou betekenen dat jullie die 4000,- als referentie nemen en ik uit mijn loondienst maar 8 uur als referentie krijg... Dit zou uitkomen op een bedrag veel lager dan waar ik normaal van leef en zou ik ook niet van rond kunnen komen.

Kunnen jullie me hierover advies geven en of dit klopt wat ik opmaak uit alle websites?

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Sisa08,

Ik begrijp uit je verhaal dat je zwanger bent en met verlof gaat in 2016. Je wilt graag weten hoe de hoogte van de ZEZ en de WAZO worden berekend. Ik help je hier graag bij.

ZEZ
    UWV berekent de ZEZ op basis van de inkomsten die je had een jaar voordat je met verlof ging. Voor jou zal inderdaad 2015 als uitgangspunt worden genomen.
    Je hebt meer dan 1225 uur gewerkt. Je krijgt dan de maximale ZEZ-uitkering. Deze staat gelijk aan het wettelijk bruto minimumloon, ongeacht wat je inkomsten zijn geweest.
    Wat misschien goed is om te weten, is dat je tijdens de ZEZ volgens de Arbeidstijdenwet niet mag werken in de 4 weken voor de uitgerekende datum en tijdens de 6 weken na de bevalling. Maar je mag zelf bepalen of je buiten deze periode wilt werken.
    Actuele informatie van de ZEZ vind je hier.

WAZO
    Voor de hoogte van de WAZO wordt er inderdaad gekeken naar één jaar terug. Maar deze periode eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand voor ingang van je verlof. Stel voor dat je in juli met verlof gaat, dan telt de maand juni niet mee. Er zal dan een gemiddelde worden genomen over de periode 1 mei 2015 tot en met 31 mei 2016.
    Actuele informatie van de WAZO vind je hier.

Ik weet niet of, nadat ik je deze antwoorden heb gegeven, het scenario nog steeds negatief voor jou uitvalt. Mocht dit wel het geval zijn hoop ik toch dat ik je met deze kennis op weg heb kunnen helpen.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

3. Sisa08

Sisa08 Nieuw lid

Dec 28, 2015
    3
    0
    1
    NULL
    NULL
    Hoi Mariël,
    Bedankt voor je reactie, er is nog 1 ding dat ik niet begrijp, als het inkomen niet uitmaakt maar de uren, waarom moet je dan op de aanvraag invullen dat als je minder dan 20.000 aan inkomsten hebt (wat ik al aangaf) je de gegevens ban de vorige belastingjaren op moet geven? Dat klinkt nogal tegenstrijdig...

Attached Files:

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Hallo Sisa08,

Ik kan me je vraag voorstellen. Wat je bij het inkomen invult, is alleen maar relevant als je verderop in het formulier (bij vraag 5.4, 6.3 of 7.1) invult dat je minder dan 1225 uur als beroepsbeoefenaar, zelfstandige of meewerkend partner hebt gewerkt.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Share This Page