Leerkracht invalpool, waar heb ik recht op?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by Robborrob, Aug 4, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Robborrob

Robborrob Nieuw lid

Aug 4, 2014
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goedemiddag beste medewerker van UWV.

Ik plaats dit bericht namens mijn vrouw.

25 weken in de zwangerschap werd mijn vrouw opgenomen in het ziekenhuis vanwege vroegtijdige weeën.

Omdat het al wat langer rommelde werd haar gezegd dat ze bedrust moest nemen, wat uiteraard resulteerde in het stoppen van haar werkzaamheden.

Een invalpool voor leerkrachten werkt als volgt:
    - Leerkracht schrijft zich in bij een invalpool en kan door die pool worden opgeroepen om te gaan werken op een basisschool in dit geval, gaat zij werken dan wordt de dag uitbetaald, gaat ze niet dan niet, logisch.
    - Leerkracht heeft geen vast contract en kan nergens aanspraak op maken bij ontbreken van werk, is er geen inhuur nodig dan verdient zij ook niks.

Nu wil het geval dat mijn vrouw twee baantjes heeft, de ene in een invalpool en een ander voor een uitzendbureau om wat administratieve werkzaamheden te verrichten voor 8 uur per week.

Bij de aanvraag voor WAZO werden alle documenten ingezonden en de aanvraag gedaan. De aanvraag werd voor één werkgever goedgekeurd, die van het administratieve baantje, en daarvoor werd dan ook een vergoeding ontvangen. Echter voor de grootste bron van inkomsten werd een afwijzing ontvangen.

Die afwijzing was omdat ze volgens de gegevens in maart van dit jaar al gestopt was met werken, en dat kan voor die ene werkgever wel het geval geweest zijn, (immers werkt ze tijdens een schooljaar voor ongeveer 40 werkgevers), maar ze heeft voor de invalpool wel degelijk nog langer dan dat gewerkt tot ze thuis moest blijven, ergens halverwege mei van dit jaar, wat ook uit alle ingestuurde stukken zou moeten blijken (er is waarschijnlijk maar naar één overeenkomst gekeken).

In de periode van de afwijzing werd ze voor een tweede keer opgenomen in het ziekenhuis en door alle zorgen die daarbij kwamen kijken heeft die brief een tijd ongeopend tussen stapels post gelegen.

Nu alles weer rustig is en de financiële gevolgen merkbaar zijn hebben we nog eens gebeld om opheldering te krijgen, echter krijgen wij te horen dat een bezwaar binnen twee weken had moeten worden ingediend, een termijn die alleszins niet redelijk is, laat staan in deze situaties.

Nu vragen wij ons af hoe het precies zit, want na onderzoek kwamen wij erachter dat er vergelijkbare gevallen zijn die uiteindelijk wel wat uitgekeerd kregen nadat zij gezien werden als ZZP.

Graag laten wij dit eens goed uitzoeken voor ons maar ook voor toekomstige medewerkers die in het zelfde schuitje zitten.

Want laten we eerlijk zijn, het kan toch niet zo zijn dat iemand die op deze manier eerlijk zijn/haar geld weet te verdienen geen recht heeft op voorzieningen die er wel zijn?

Bij voorbaat dank.

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

#2 UWV, Aug 5, 2014
    Last edited: Aug 7, 2014
    Beste Robborrob,

Allereerst even dit, je geeft aan dat je het niet eerlijk vindt dat je vrouw geen recht heeft op een uitkering en dat de bezwaartermijn niet redelijk is. Ik kan me je teleurstelling wel voorstellen, maar dat verandert niets aan de inhoudelijke beslissingen die je hebt gehad. UWV, het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen, voert wet- en regelgeving uit. UWV heeft beoordeeld dat er geen rechtsgrond is voor het toekennen van de WAZO-uitkering die jullie hebben aangevraagd. In deze beslissing is een clausule opgenomen over de wettelijke bezwaartermijn, die niet door UWV maar door de wetgever is vastgesteld.

Nu inhoudelijk over de situatie van je vrouw. Ik heb al eens eerder uitgezocht waar je recht op hebt als invalpoolmedewerker, zie dit topic. Voor je vrouw betekent dit het volgende:

WAZO
    Waar het op neer komt, is dat je voor alle UWV-uitkeringen, dus ook voor de WAZO verzekerd moet zijn, dat is het geval als je een dienstverband hebt. Of als je een werkloosheids- ziektewet- of loongerelateerde WIA-uitkering van UWV krijgt. Voor de WAZO geldt dat je een dienstverband of een UWV-uitkering moet hebben, of hebben gehad in de tien weken voor je uitgerekende datum.

Als invalpoolmedewerker heb je niet één dienstverband, maar kan iedere oproep een nieuw, tijdelijk dienstverband vormen, en daarmee een nieuwe verzekeringsgrond voor de WAZO.

Je vrouw heeft dus geen recht op WAZO op basis van haar contract met de invalpool, want dat is geen arbeidsovereenkomst. Daarom is die aanvraag afgewezen.

Zou je vrouw in de tien weken voor de uitgerekende datum zijn ingevallen, dan zou iedere invalovereenkomst recht geven op een aparte WAZO-uitkering. Echter, je vrouw heeft in de tien weken voor haar uitgerekende datum niet meer gewerkt, omdat ze vanaf de vijfentwintigste week van haar zwangerschap is opgenomen in het ziekenhuis.

ZEZ
    Werkte je vrouw niet in een dienstverband bij de scholen waar ze is ingevallen, maar als freelancer? Dan is ze voor de wet geen werknemer maar zelfstandige. In dat geval kan ze een ZEZ-uitkering aanvragen. Wil ze daar een beroep op doen, houd er dan rekening mee dat de ZEZ-uitkering met maximaal terugwerkende kracht kan worden toegekend.

Op onze website vind je actuele informatie over het recht op WAZO en ZEZ.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page