Beste UWV webcare, De afgelopen 7 jaar werk ik als (kleine)zelfstandige. (freelance) (beroepsbeoefenaar/artiest.) Alleen ben ik geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. En heb dus ook geen gegevens op papier over de winst. Ook hou ik geen urenadministratie bij. (niet nodig) Ik ben wel ondernemer voor de omzetbelasting. Nu ben ik dus zwanger en vraag me af of het dan als nog mogelijk is om een ZEZ uitkering te ontvangen. Op basis van de omzet gegevens? Hartelijk dank alvast en vriendelijke groet.
Beste Annoniem2014, Bij de aanvraag van de ZEZ-uitkering moet je normaal gesproken een kopie van je Aanslag inkomstenbelasting meesturen. Ik begrijp dat je door de Belastingdienst niet als ondernemer wordt gezien, en geen inkomstenbelasting hoeft te doen? Geef dat dan aan op het aanvraagformulier (daar is ruimte voor toelichting). UWV kijkt dan of wel je aanvraag in behandeling kunnen nemen, en welke afwijkende bewijsstukken we daarvoor nodig hebben. Actuele informatie vind je hier: ZEZ-uitkering aanvragen - UWV - Voor Particulieren Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare