ZeZ en werken

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Pompelmoes, 7 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pompelmoes

    13 jan 2013
    28
    0
    1
    NULL
    NULL
    Beste UWV,

    Ik heb een ZeZ uitkering aangevraagd en werk alleen als zelfstandige. Mag ik voor een bedrijf - vanuit huis - nou wel of geen werkzaamheden verrichten binnen de termijn van 4 weken voor en 6 weken na de bevalling? Dus stel dat ik een opdracht van 1 dag aanneem binnen 3 weken van de vermoedelijke bevallingsdatum, of dit dan mag. Of heeft dit consequenties voor de opdrachtgever rondom de arbeidstijdenwet, ondanks dat ik teksten etc. vanuit huis nakijk/schrijf?
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Pompelmoes,

    Als je alleen als zelfstandige werkt, dan bepaal je zelf of je tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof wilt werken. Dit kan ook in de termijn van 4 weken voor en 6 weken na je bevalling.

    Jouw zwangerschapsuitkering loopt gewoon door als je gaat werken. Het inkomen dat je verdient met het werk trekken we ook niet af van je zwangerschapsuitkering.

    Geef het wel schriftelijk aan ons door wanneer je gaat werken. Het postadres hiervoor is:
    UWV
    WAZO/ZEZ
    Postbus 58018
    1040 HA Amsterdam

    Ik wens je nog een voorspoedige zwangerschap en rustige verlofperiode toe. Vergeet naast het werken vooral niet te rusten tijdens de laatste loodjes en te genieten na je bevalling. ;)

    Met vriendelijke groet,
    Caren
    UWV Webcareteam
     
  3. Pompelmoes

    13 jan 2013
    28
    0
    1
    NULL
    NULL
    Bedankt Caren, wat ik mij dan wel afvraag waarom dit schriftelijk gemeld moet worden en binnen welke termijn. Ik weet nu nog niet of ik een opdracht binnenkrijg. En de opdrachtgever loopt dus sowieso geen risico?
    En ik hoop inderdaad van mijn verlof te kunnen genieten.
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Pompelmoes,

    Ik snap dat je wilt weten waarom je dit schriftelijk moet doorgeven als je nu nog niet weet of je een opdracht binnen krijgt! Op het moment dat je een opdracht hebt en dit aan ons doorgeeft, kan tegen de tijd dat wij deze informatie hebben ontvangen, de opdracht al wel weer afgelopen zijn.

    Het beste dat je kunt doen is telefonisch doorgeven dat je aan het werk bent en dit dan ook nog schriftelijk bevestigen met je handtekening. Dit is namelijk de reden dat het schriftelijk moet.

    Op deze manier heb je zowel tijdig binnen een week (telefonisch) als wettelijk (schriftelijk) aan je verplichtingen voldaan.

    Meer informatie over rechten en plichten met een ZEZ-uitkering, vind je hier:

    De opdrachtgever loopt geen risico want je mag gewoon werken tijdens je verlof. Het maakt niet uit of je werkt in je verlof vóór of na je bevalling. Het enige wat zou kunnen gebeuren, is dat je moet bevallen als je opdracht nog niet af is.

    Hopelijk heb ik er op deze manier aan bijgedragen dat je rustig van je verlof kunt genieten!

    Vriendelijke groet,

    UWV Webcareteam
    Monica
     

Deel Deze Pagina