Goedenavond uwv, Ik zit met het volgende verhaal. Ik ben nu 27 weken zwanger ivm met pijn aan mijn spieren ben ik sinds zondag de ziektewet ingegaan omdat het echt niet meer ging tot aan mijn zwangerschapsverlof. Ik werk via Randstad, deze zeiden vorige week dat ze me afgelopen maandag ziek zouden melden bij het uwv. Toen ik vandaag het uwv belde om te kijken of het door was gegeven was dit niet het geval. Erna randstad gebeld en hier gaf iemand anders aan dat dit tegenwoordig via Randstad Healt@work loopt. Hier zouden ze me voor aanmelden. Nu is mijn vraag waar heb ik rechtop. Bij Randstad betalen ze 91% van het dagloon uit bij ziekte, is dit bij mij ook het geval bij mij of is dit 100% omdat de het ziekte verlof is door de zwangerschap? Ik krijg ook toeslagen wanneer ik werk, worden deze ook meegerekend met de uitkering? Via het UWV is dit wel het geval als ik het goed gelezen heb. Mijn zwangerschapsuitkering loopt nog wel via het UWV? Mijn contract loopt af 6 weken voor mijn bevallingsdatum. Gr. Osaka
Beste Osaka, Wanneer je ziek bent als gevolg van je zwangerschap, heb je recht op een ziektewet-uitkering van UWV. Ben je echter ziek, maar niet als gevolg van je zwangerschap? Dan wordt je loon doorbetaald door je werkgever. Kennelijk is je werkgever (Randstad) hiervoor verzekerd bij Health@work. In dat geval betaalt die je loon bij ziekte namens Randstad. De hoogte van je uitbetaling is afhankelijk van je CAO. Informeer bij je werkgever hoe hoog je loon bij ziekte is. Je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) wordt altijd door UWV betaald. Overleg met Randstad of zij het voor je aanvragen, omdat je al uit dienst bent als het verlof ingaat. Wil Randstad het verlof niet voor je aanvragen, dan kun je het zelf doen. Neem dan 8 weken voor je uitgerekende datum contact op met UWV Telefoon (0900 9294). Actuele informatie vind je hier. Ik wens je van harte beterschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Goedemorgen Robert, Bedankt voor je reactie. Uit je verhaal begrijp ik dus dat ik nu een ziektewet-uitkering krijg via het UWV ipv Randstad Healt@work omdat mijn ziekte door mijn zwangerschap komt. Bij Randstad zeggen ze dat dit via Healt@work loop, maar heb het idee bij Randstad dat ik iedere keer een ander verhaal hoor. mvg, Osaka.
Beste Osaka, Als je klachten het gevolg van je zwangerschap zijn, kan je werkgever een ziektewet-uitkering voor je aanvragen bij UWV. In dat geval is de uitkering 100%. Zijn je klachten niet het gevolg van je zwangerschap, dan betaalt je werkgever je loon door (via Health@work). Omdat je werkgever je bij hun verzekeraar heeft ziekgemeld, lijkt het erop dat zij je 'gewoon' ziek hebben gemeld. Ik adviseer je om dit bij je werkgever te controleren. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste robert, Ik ben vandaag door het uwv gebeld. Deze zeggen omdat ik een detacherings contract heb dat het onder randstad health @work valt. Ik heb ook een brief van h@w gehad voor een afspraak bij de bedrijfsarts. Heb ik nu gewoon recht op 100% vergoeding incl. Me toeslagen? Als ik het goed heb gelezen op internet heb ik hier gelijk recht op vanaf me eerste ziekte dag. En dat de eerste 2 dagen geen wachtdagen zijn zoals bij normale ziekte. Ik heb van de week wel al geld gehad maar heel weinig. Kan dit komen doordat de bedrijfsarts eerst vast moet stellen dat mijn ziekte door de zwangerschap komt. Dat ze het nu nog zien als gewoon ziek, dus geen 100% vergoeding en de eerste 2 dagen wachtdagen zijn. Tijdens mijn laatste paar weken ben ik vaak ook eerder naar huis gegaan iom mijn leidinggevende omdat het niet meer ging. Omdat ik bij randstad zit krijg ik deze uren niet betaald. Kan ik deze uren alsnog laten vergoeden vanwege mijn zwangerschap. Groetjes milou
Beste Milou, Je werkgever blijft verantwoordelijk voor de verdere uitvoering van de Ziektewet. Vandaar dat je een brief hebt gehad voor een afspraak bij de bedrijfsarts. Wanneer de verzekeringsarts van UWV vaststelt dat je ziek bent door zwangerschap, betaalt UWV jou 100% van het berekende dagloon uit. De hoogte van je Ziektewet-uitkering wordt berekend over een referteperiode van een jaar. Deze referteperiode eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan je eerste ziektedag. Al het SV-loon (loon waarover je premies en belasting betaalt) in deze periode wordt bij elkaar opgeteld en gedeeld door 261. De uitkomst is je dagloon. Van dit dagloon ontvang jij 100%. Er gelden geen wachtdagen als je ziek bent door zwangerschap. Heb je een werkgever? Dan maakt UWV meestal de Ziektewet-uitkering over aan je werkgever. Deze verrekent de Ziektewet-uitkering met je salaris. heb je vragen over je salaris? Ik adviseer je contact op te nemen met je werkgever. Zoals Robert al aangaf, kan Randstad voor jou een Ziektewet-uitkering aanvragen als je ziek bent door zwangerschap. Ook voor de uren dat je in overleg met je leidinggevende ziek naar huis bent gegaan. Actuele informatie over de berekening van een Ziektewet-uitkering vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Martijn, Bedankt voor je snelle en duidelijk reactie. Ik heb nog even een vraagje over mijn uitbetaalde bedrag wat ik van Randstad heb ik gekregen. Ik heb een contract van minimaal 128 maximaal 160 uur. Nu werk ik gewoon 40 dagen per dag, 160 uur in de maand. Word mijn uitkering nu op 128 uur berekend, dus krijg ik maar 4 dagen uitbetaald. Dit geven ze aan bij randstad. gr. Milou
Beste Osaka, Ik kan niet aangeven hoeveel uren je werkgever bij ziekte moet betalen, dit staat in je contract of in de CAO. Als je hier vragen over hebt, raad ik je aan om contact met je werkgever op te nemen. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare