zwangerschap, contract beeindigen, WW, WAZO en werken als zelfstandige

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by fabfab, May 20, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. fabfab

fabfab Nieuw lid

May 20, 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste medewerker van het UWV,

Ik heb een vraag i.v.m. zwangerschap, contract beëindigen, WW, WAZO en werken als zelfstandige.

De situatie is als volgt: vorig jaar mei is mijn eerste jaarcontract (bepaalde tijd) ingegaan. In het contract is opgenomen dat zowel werkgever als werknemer de arbeidsovereenkomst kunnen beëindigen met één maand opzegtermijn. Aangezien ik eind april dit jaar niets heb gehoord, is dit stilzwijgend verlengd. Ook weer voor een periode van een jaar.

Nu ben ik zwanger. Dit heb ik begin februari aan mijn werkgever medegedeeld. Hij gaf aan hier absoluut niet blij mee te zijn (het kwam totaaal niet uit), maar wilde wel mijn contract verlengen. Inmiddels is de relatie dusdanig verslechterd (hij was al niet goed) dat ik het niet meer naar mijn zin heb. Ook weet ik niet of hij nog wel verder wil met mij. Maar op dit moment solliciteren is lastig omdat ik in oktober ben uitgerekend en pas in januari zou kunnen beginnen bij een nieuwe werkgever.

Dan speelt er ook nog het volgende mee. Misschien wil ik na mijn zwangerschap niet in loondienst, maar per begin januari volgend jaar als zelfstandige aan de slag. Eerder kan niet omdat het een actief en sportief beroep is en ik voldoende hersteld moet zijn na de bevalling. Dus het kan zijn dat ik vrij snel na mijn zwangerschapsverlof zou willen opzeggen. Dit zou ik alleen niet netjes van mezelf vinden.

Natuurlijk hoop ik dat ik er met mijn werkgever uitkom en dat we onze relatie kunnen verbeteren. Dat is wat ik het allerliefste zou willen.
    Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat we er niet uitkomen en daarom ben ik nu mijn opties aan het bekijken.

Stel dat mijn werkgever en ik er niet uitkomen en we de arbeidsovereenkomst willen beëindigen:
    Is het mogelijk dat we onze arbeidsovereenkomst bijvoorbeeld met wederzijds goedvinden beëindigen en dat ik dan nog recht heb op WW (voor en/of na zwangerschapsverlof) en WAZO? En wat zijn dan de voorwaarden waar we aan moeten voldoen? Bijvoorbeeld: wanneer zou mijn laatste werkdag dan moeten zijn?

Stel dat het zover komt dat mijn werkgever niet wil beëindigen en ik zelf zou moeten opzeggen:
    Volgens mij heb ik dan geen recht op WW, maar kom ik dan wel in aanmerking voor WAZO? En wat zijn dan eventueel de voorwaarden? Bijvoorbeeld: wanneer zou mijn laatste werkdag dan moeten zijn?

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,
    Fabienne

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Fabienne,

Je overweegt om je arbeidsovereenkomst te beëindigen en wilt weten hoe het zit met recht op WW of een zwangerschapsuitkering.

Voor recht op WW is het belangrijk dat je zelf geen schuld hebt aan je werkloosheid. Wanneer je zelf je contract zou opzeggen dan krijg je in de meeste gevallen geen WW. Als jouw werkgever het initiatief neemt de arbeidsovereenkomst te ontbinden dan geeft dat meestal geen problemen voor recht op WW. Wel is het belangrijk dat bij vroegtijdig beëindigen van je contract de juiste opzegtermijn wordt gehanteerd. Pas na afloop van die opzegtermijn kan de WW starten.

Zit er tussen het stopzetten van je dienstverband en je uitgerekende datum niet meer dan 10 weken dan kun je een zwangerschapsuitkering krijgen. Wanneer je na beëindigen van je dienstverband WW ontvangt kun je vanuit de WW ook een zwangerschapsuitkering krijgen.

Als je zwangerschapsuitkering afloopt en je hebt nog geen nieuw werk dan kun je na afloop van je verlof weer WW aanvragen wanneer er nog resterende duur over is.

Er zijn vanuit de WW verschillende mogelijkheden om als zelfstandige te beginnen.
    Actuele informatie hierover vind je hier.

Actuele informatie over recht op een zwangerschapsuitkering vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. fabfab

fabfab Nieuw lid

May 20, 2014
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Ellen,

Dank je wel voor je snelle reactie en voor de links naar de betreffende pagina's van het UWV.

Nu heb ik nog even één vraag. Je schrijft: Zit er tussen het stopzetten van je dienstverband en je uitgerekende datum niet meer dan 10 weken dan kun je een zwangerschapsuitkering krijgen.

Ik neem aan dat dit geldt wanneer mijn werkgever het initiatief zou nemen tot beëindiging van het dienstverband. Maar geldt dit ook wanneer ik zelf op zou zeggen?

Ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,
    Fabienne

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Fabienne,

Voor het recht op WAZO maakt het niet uit hoe het dienstverband wordt beëindigd. Ook als je zelf ontslag neemt, heb je recht op WAZO, mits je aan de overige voorwaarden voldoet.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Share This Page