Beste UWV. Graag wil ik weten hoe het zit met recht op WW en WAZO in mijn situatie. Ik werk als inval leerkracht in het basisonderwijs. Op dit moment heb ik een wtf van 0.5067 en ben ik payroller. Dit werk heb ik tm 3 juli daarna ben ik werkloos. Ik krijg wel tm eind juli uitbetaald. Wanneer vraag ik dan mijn WW aan? Vanaf 4 juli of pas per 1 augustus? Ik weet dat ik weer tijdelijk werk heb vanaf 17 augustus tot en met 30 september. Op 5 oktober zou mijn zwangerschapsverlof in moeten gaan. Maar door wie krijg ik dit dan betaald en bij wie vraag ik dit aan? Ook wil ik graag weten hoe de hoogte van mijn WAZO zal worden berekend. Ik heb nu een wtf van 0,5067, op basis daarvan vraag ik de eerste keer WW aan. Bij mijn nieuwe tijdelijke werk tm 30 september zal ik een wtf van 0,4 krijgen. Krijg ik die periode nog aanvullende uitkering? Zal mijn WAZO dan op 0,5067 of op 0,4 wtf worden gebaseerd? Graag hoor ik van u. Met vriendelijke groeten, Janneke
Beste Janneke, Je wilt weten hoe je WW en WAZO moet aanvragen. WW-uitkering De WW vraag je op zijn vroegst één maand voor en uiterlijk één week na je eerste werkloosheidsdag. Dat is in jouw geval 1 augustus. Je kunt dus tussen 1 juli en 8 augustus de WW aanvragen. Dat doe je op www.werk.nl, waar je je ook inschrijft als werkzoekende. Naar aanleiding van je aanvragen berekenen we je WW-uitkering. Dat doen we op basis van je loon in het jaar voordat je werkloos werd en het daadwerkelijk gewerkte aantal uren in de laatste 26 weken voordat je werkloos werd. We kijken dus niet naar het aantal uren op je contact, maar naar de gewerkte uren. Vanaf 17 augustus heb je tijdelijk een nieuwe baan. De WW vult je inkomen aan als je met je nieuwe baan gaat werken voor een lager inkomen dan 87,5% van je WW-maandloon. De WW-uitkering stopt als uw inkomsten uit werk per maand hoger zijn dan 87,5% van uw WW-maandloon. WAZO-uitkering Je schrijft dat je op 5 oktober opnieuw met verlof gaat. Omdat je nieuwe baan tot en met 30 september loopt, heb je dan geen werkgever meer. Mogelijk moet je dan per 1 oktober opnieuw WW aanvragen, of heb je nog een aanvullende WW-uitkering. Dat is dus afhankelijk van het loon dat je met je tijdelijke baan verdient. Vanuit de WW heb je recht op een WAZO-uitkering. De WAZO-uitkering wordt gebaseerd op het dagloon van de WW, dus op het loon van je huidige baan. Op onze website vind je actuele informatie over WW en WAZO. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap! Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team Webcare - UWV - Over UWV