zwanger, ww, werk

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door vlindertje1204, 3 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlindertje1204

vlindertje1204 Actief lid

21 dec 2012
    116
    0
    16
    Hoi,

Ik ben nu 23 weken zwanger. Eind januari ben ik uitgerekend. Nou heb ik tot eind januari recht op ww, maar hoe zit dat nu ik zwanger ben? Ik weet dat ik zwangerschapsverlof moet aanvragen voor mijn ww en ik dit 16 weken krijg? Klopt dat? Dan krijg ik tot april zwangerschaps ww, klopt dat?
    Dan nog een andere vraag, ik ben 2 keer op gesprek geweest, beide keren aangegeven dat ik zwanger ben (is ook goed te zien). En daardoor ook gelijk einde verhaal, terwijlmik duidelijk heb aangegeven nergens last van te hebben. Nou verteld mij omgeving dat ik niet hoef te zeggen dat ik zwanger ben. Maar ik krijg wel elke keer de vraag of ik kinderen heb enzo. Wat moet ik dan zeggen? Wil graag weer werken (zal ook wel moeten voor onze hypotheek). Maar weet mij geen raad, omdat de banen ook niet voor het oprapen liggen.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Vlindertje1204,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.

Je hebt tot eind januari een WW-uitkering en bent ook eind januari uitgerekend.

Het klopt dat je recht hebt op 16 weken zwangerschapsverlof.
    De WW-uitkering stopt tijdens deze zwangerschapsuitkering.
    Na afloop van je zwangerschapsverlof heb je dan nog recht op de resterende WW-uitkering.

Je kunt het verlof in laten gaan tussen 6 en 4 weken voor de dag na de uitgerekende datum.
    Je kunt dan nagaan tot wanneer je verlof precies loopt.

Verder wil je ook weten of je verplicht bent te melden dat je zwanger bent bij een sollicitatiegesprek. Dit ben je niet verplicht.

De werkgever mag hier tijdens het sollicitatiegesprek ook niet naar vragen.
    Informatie over welke vragen wel en niet mogen worden gesteld tijdens een sollicitatiegesprek vind je hier.

Ik wens je veel succes met solliciteren.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina