Goedemiddag, Ik ben al 6 jaar werkzaam als gastouder en na de vakantie willen mijn vriend zelf beginnen met zwanger worden. Nu is alleen m'n vraag, aangezien ik niet verzekerd ben voor een eventuele uitkering of ik dan wel gewoon recht heb op een zEz uitkering of dat ik me daar voor moet verzekeren? En of ik daar dan ook direct recht op heb of iets moet opbouwen? Alvast bedankt! Met vriendelijke groet.
Beste Krista1990, Je wilt weten of je aanspraak kunt maken op een ZEZ-uitkering (regeling Zelfstandige en Zwanger). Ben je niet in loondienst van het gastouderbureau? UWV ziet je dan als zelfstandige. Je kunt dan een aanvraag doen voor de ZEZ-uitkering. Je hoeft je hiervoor niet apart verzekerd te hebben bij UWV. Deze regeling is namelijk vastgesteld in de wet Arbeid en Zorg. Je kunt gewoon aanspraak maken op de ZEZ-uitkering. Er is geen sprake van van het recht opbouwen. Als je zelfstandig werkt maakt het niet uit hoelang dit al zo is, je kunt dan een beroep doen op de ZEZ-uitkering. Actuele informatie over de voorwaarden van een ZEZ-uitkering vind je hier. Ik wens je alvast een fijne vakantie. Met vriendelijke groet, Keja UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Hallo Keja, Dank je wel. Dus als ik in loondienst zou zijn (volgens mij niet hoor) maar dan zou ik ook gewoon een zEz uitkering kunnen krijgen? Met vriendelijke groet.
En ik heb hier altijd recht op? Ongeacht op wat m'n vriend verdiend? En hoeveel % is dat van je eigen loon? Groetjes.
Beste Krista1990, Ben je wel in loondienst? Je kunt dan vanuit je dienstverband aanspraak maken op een Zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO). Je werkgever dient dan de WAZO voor je aan te vragen. Samenvattend: - Ben je in loondienst bij het gastouderbureau of de ouders dan kun je aanspraak maken op de WAZO uitkering. - Ben je niet in loondienst bij één van beide? Dan kun je aanspraak maken op de ZEZ-regeling. De hoogte van de ZEZ-uitkering wordt berekend over de winst of het gewerkte aantal uren in het jaar voorafgaand aan het jaar waarin je de ZEZ krijgt. Het inkomen van je partner heeft geen invloed op de berekening van de ZEZ-uitkering. Nadat je de aanvraag gedaan hebt, zal UWV je aanvraag beoordelen. Uiterlijk binnen 8 weken na aanvraag ontvang je een beslissing per post. Je leest dan in deze beslissing wat de aanvangsdatum, hoogte en duur van je uitkering is. Actuele informatie over de berekening en beslissing van de ZEZ-uitkering vind je hier en hier. Met vriendelijke groet, Keja UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare