Vraag 4.7 & 5.1 ZEZ-uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door tessy1986, 26 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tessy1986

tessy1986 Lid

16 sep 2015
    45
    0
    6
    Hallo,
    Ik ben het het formulier aan het invullen voor een ZEZ-uitkering.
    Nu kom ik er niet helemaal uit.

- Bij vraag 4.6 heb ik minder dan 20.000 ingevuld. Nu moet ik bij 4.7 opgeven wat mijn inkomen was de jaren ervoor. Ik was toen gewoon in loondienst moet ik dan dat invullen? Ik had toen dus nog geen onderneming.

- Bij vraag 5.1 moet ik invullen of ik beroepsbeoefenaar ben of zelfstandige. Ik heb geen idee. Ik werk als interieur vormgever.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen.

Vast bedankt

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Goedemiddag Tessy1986,

Je schrijft dat je in het jaar voorafgaand aan het jaar waarin het verlof ingaat, nog in loondienst was en dus nog geen onderneming had. Je bent dus in 2016 begonnen met je onderneming.
    In dat geval hoef je vraag 4.6 niet in te vullen; dat hoeft alleen als je bij vraag 4.4 “Ja” hebt ingevuld. Jij mag bij 4.4 “Nee” invullen, en daarbij aangeven dat je in 2016 bent begonnen als zelfstandige.

Je bent beroepsbeoefenaar als je op contractbasis als zelfstandige werkt. Als je factureert, is het waarschijnlijker dat je zelfstandige bent. We vragen dit omdat de Belastingdienst een onderscheid maakt tussen de manier waarop zelfstandigen en beroepsbeoefenaren aangifte moeten doen. UWV moet op basis van je keuze verschillende gegevens opvragen bij jou of bij de Belastingdienst (zie de vervolgvragen na 5.1, 6.1 en eventueel 7.1).

Het onderscheid is dus vooral van belang voor het opvragen van de juiste gegevens, maar voor de hoogte van de ZEZ-uitkering maakt dit geen enkel verschil.

Actuele informatie over de hoogte van de ZEZ vind je hier.

Ik wens je een fijn verlof!

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team[FONT=&quot][/FONT]

3. tessy1986

tessy1986 Lid

16 sep 2015
    45
    0
    6
    volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ik ben vorig jaar in april mijn onderneming gestart. Dus niet dit jaar! Ik heb vorig jaar dus niet 20.000 verdient. Dus nu snap ik nog steeds niet wat er bij 4.7 moet worden in gevuld.
    Gr

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Tessy1986,

Je vraag was wel duidelijk hoor! Ik zie dat ik in mijn bericht een typefoutje heb gemaakt: "Je bent dus in 2016 begonnen met je onderneming." Dat moet 2015 zijn, excuses daarvoor.

In dat geval vul je bij 4.3 ""2015" in, bij 4.4 "Nee" en bij de toelichting "gestart in april 2015". Bij 4.5 je geschatte inkomen over 2016 (van 1 januari tot de ingangsdatum van het verlof).

4.6: Het bedrag dat je al had ingevuld. En bij 4.7 hoef je niets in te vullen, omdat je in de vier jaar voor 2015 geen winst had. Je hebt immers bij 4.3 ingevuld dat je in 2015 bent begonnen.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina