Hallo, Mijn contract eindig begin oktober a.s. van rechtswege, omdat ze m niet willen omzetten tot een vaste contract. Nu willen ze overwegen om mij na 3 maanden weer in dienst te nemen, om de ketting te verbreken en zo opnieuw te beginnen. Ik ben echter nu bijna 10 weken zwanger. Ik heb hierbij 2 vragen, 1) Kunnen zij op deze wijze hun wettelijke verplichting ontlopen? 2) Indien zij besluiten om mij na 3 maanden weer in dienst te nemen, ben ik dan verplicht om te vermelden dat ik zwanger ben? Ik ben erg benieuwd naar uw reactie. Hartelijke groet, Bloemppje
Beste bloemppje, Vervelend dat je contract afloopt vanwege rechtswege. Je wilt weten of je verplicht bent je werkgever te vertellen dat je zwanger bent en of ze daarmee hun wettelijke verplichting kunnen ontlopen. Ik weet niet precies wat jij bedoelt met wettelijke verplichting. Je werkgever heeft het recht de arbeidsovereenkomst niet te verlengen. Jouw werkgever weet niet dat je zwanger bent, dus kan dit ook niet de reden zijn om je contract niet te verlengen. Het contract loopt immers af vanwege rechtswege. Ook als zij weten dat je zwanger bent hoeven ze dit niet te verlengen. Je bent niet verplicht te vertellen dat je zwanger bent wanneer zij jou weer opnieuw in dienst nemen. Je bent verplicht dit uiterlijk drie weken voor ingang van je verlof te melden bij je werkgever. Voor meer informatie over ontslag bij zwangerschap en het ontlopen van eventuele wettelijke verplichtingen van jouw werkgever kun je contact opnemen met bijvoorbeeld het Juridisch Loket (0900-8020), vakbond of rechtsbijstandsverzekering. Ik wens je veel succes met solliciteren en een voorspoedige zwangerschap! Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare