Zez uitkering en daarbij 0uren contract?

Discussion in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' started by pearls, Jul 29, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. pearls

pearls Bekend lid

Nov 29, 2012
    656
    0
    16
    Ik vraag mij af hoe het zit met mijn zwangerschapsverlof straks.

Ik werk 4,5e dag in de week als gastouder en vang meerdere kinderen per dag op. Hiervoor weet ik dat ik de ZEZ kan aanvragen.

Daarnaast heb ik een nul uren contract voor mijn werk in de zorg... het is heel verschillend hoeveel ik werk per maand meestal zo tussen de 10-25 uur. Dit doe ik in de avonden en weekenden.
    Kan ik daarvoor ook een zwangerschapsverlof uitkering krijgen? En hoe zal dat in zijn werk gaan? Gaat dit via de werkgever?

Bij mijn vorige zwangerschap verlengde ze mijn o uren contract niet door de zwangerschap en liep deze net voor mijn zwangerschapsverlof af. Vandaar dat ik toen geen zwangerschapsverlof heb gehad daarvan maar alleen de ZEZ-uitkering. Nu loopt mijn contract tot mei 2015 en zal deze niet zomaar stopgezet kunnen worden.

Ik vind het allemaal heel ingewikkeld!

2. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Pearls,

Ik snap dat je het ingewikkeld vindt en niet precies weet wat er straks gaat gebeuren met je zwangerschapsverlof.
    Geen zorgen, ik zal je vragen zo duidelijk mogelijk beantwoorden.

Je werkt als gastouder en hebt daarnaast een nul-uren contract voor je werk in de zorg.
    Je vraagt je af hoe het straks zit met je aanstaande zwangerschapsverlof en zwangerschapsuitkering.

Ben je als gastouder niet in dienst bij de ouders of een gastouderbureau?
    Je kunt dan voor deze werkzaamheden een ZEZ-uitkering aanvragen.

Voor de werkzaamheden in de zorg kan je werkgever een WAZO-uitkering voor je aanvragen.

In de praktijk betekent dit dus dat je recht kunt hebben op twee zwangerschapsuitkeringen.
    Eén voor de werkzaamheden in de zorg (WAZO) en één voor de werkzaamheden als gastouder (ZEZ)

Heb je recht op beide uitkeringen, dan wordt het totaalbedrag aan je overgemaakt. Is dit bedrag hoger dan je inkomsten?
    UWV verlaagt dan je uitkering tot het bedrag van je inkomsten.
    Houd er rekening mee dat de uitkering nooit hoger is dan het minimumloon.

Actuele informatie vind je op deze pagina.

Kun je hier verder mee?

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. pearls

pearls Bekend lid

Nov 29, 2012
    656
    0
    16
    Bedankt voor je heldere uitleg. Doordat ik al zoveel werk en verdien als gastouder ga ik ervan uit dat ik alleen daardoor al t minimumloon krijg.. Maar ik heb mijn zwangerschap ook doorgegeven aan mijn werkgever van de zorg, die dan als ik t goed begrijp de WAZO voor me zal aanvragen. Gaat dit dan op basis van t afgelopen jaar of de maand ervoor? Want omdat t op nul uren basis is en ik dat werk in t weekend en/of avonden doe zal ik dat werk wel binnenkort al laten vallen en na mijn verlof pas weer oppakken. De 4,5e dag als gastouder zijn dan wel even voldoende.
    Maar goed alles wat ik krijg is natuurlijk wel meegenomen!

4. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Beste Pearls,

Fijn dat de uitleg van René duidelijk is. Je gaat ervan uit dat je recht hebt op het minimumloon. Hiervoor geldt: als je minimaal 1.225 uur per jaar werkt als zelfstandige is je uitkering gelijk aan het minimumloon.

Nu heb je nog vraag over de WAZO die de werkgever voor je aanvraagt. Naar welke periode gaat er gekeken worden?
    Voor de hoogte van de uitkering kijkt UWV naar een periode van 1 jaar, die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan het zwangerschapsverlof.
    Je geeft aan dat je binnenkort met dit werk wilt stoppen. Ligt je vermoedelijke bevallingdatum binnen 10 weken nadat je gestopt bent met werken, dan is een zwangerschapsuitkering ook nog mogelijk.

Actuele informatie over de berekening van de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/web

5. pearls

pearls Bekend lid

Nov 29, 2012
    656
    0
    16
    Bedankt voor je reactie! Ik zal nu nog af en toe een dienstje doen in de weekenden, maar niet zo veel meer. En ik stop denk ik helemaal een maand voor mijn verlof.
    Ben wel blij dat de ZEZ uitkering bestaat! Anders word t toch erg lastig en zou je haast moeten blijven werken ondanks de naderende bevalling en de eerste weken wanneer de baby nog erg klein is.

6. UWV

UWV VIP lid
    Staff Member

Graag gedaan. Een goede zwangerschap gewenst!

Share This Page