ZEZ uitkering en KOR (Kleine ondernemersregeling)

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mariamaria, 5 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariamaria

14 aug 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV-webcare team,

Eerder heb ik een vraag gesteld met betrekking tot de ZEZ (14-8- 2015) op uw forum en deze hebben jullie toen ook uitgebreid beantwoord.

Bij dezen nog een vraag m.b.t. deze ZEZ én daarbij de KOR (Kleine Ondernemers Regeling). Begin 2016 krijg ik van Belastingdienst geld terug. Dit zijn extra inkomsten. Hoe tel ik deze inkomsten die ik ontvang vanuit de KOR op bij mijn inkomsten. Tel ik dit op bij mijn winst?

KOR
    Ik kom in aanmerking voor de KOR, omdat ik:
    * In 2015 minder dan € 1.883 aan btw zal betalen. Daarom hoef ik helemaal geen btw te betalen. Ik krijg dus begin 2016 alle voorgeschoten btw van 2015 terug van de belastingdienst.

ZEZ
    De ZEZ uitkering wordt als volgt bepaald:
    Winst (winst uit onderneming voor ondernemersaftrek) / aantal gewerkte dagen = dagloon
    Winst over de periode waarin ik als zelfstandige werkzaam was (van 1-9-2015 tm +- 1-3-2016).

Ik ben op 1-3-2016 27 weken als zelfstandige aan het werk geweest. 27 x 5 (werkdagen per week) is 135. Mijn winst wordt door 135 gedeeld om het dagloon te berekenen waarop mijn uitkering gebaseerd is. Dit bedrag wordt weer met 21,75 vermenigvuldigd om tot mijn maandelijkse uitkering te komen. Met als maximum het bruto wettelijk minimumloon.

Mijn vraag is dus: wordt de teruggave van de belastingdienst (waar ik recht op heb vanwege de KOR) opgeteld bij mijn winst?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag!
    Vriendelijke groet,

Maria

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Maria,

Je vraagt of de teruggave van de belastingdienst wordt opgeteld bij de winst die je doorgeeft op je aanvraag ZEZ-uitkering.

Je geeft op deze aanvraag de winst uit onderneming door voor er ondernemersaftrek is toegepast. Een teruggave van door jou verschuldigde belastingafdracht valt hier niet onder. Dit kun je dus niet opvoeren als belastbare winst.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina