ZEZ uitkering en loondienst (WAZO)

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Poes123, 6 jun 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Poes123

    Poes123 Actief lid

    15 mrt 2021
    326
    362
    63
    Vrouw
    Hoi,

    mogelijk heeft iemand een gelijke ervaring.
    Ik werk zowel in loondienst (32 uur) en daarnaast werk ik nog bij als zelfstandige via het PGB.

    Op de website staat het volgende:

    Bent u zwanger en werkt u als zelfstandige? En heeft u ook nog een baan in dienstverband? Of heeft u nog een uitkering bij UWV? Dan kan het zijn dat u recht heeft op meerdere zwangerschapsuitkeringen.

    Voor uw werk als zelfstandige vraagt u zelf de ZEZ-uitkering aan via Mijn UWV. Voor uw werk in dienstverband vraagt uw werkgever een WAZO-uitkering aan bij ons. Als u een WW-uitkering heeft, vraagt u zelf een WAZO-uitkering aan via Mijn UWV.

    Heeft u recht op beide uitkeringen, dan berekenen we het totaalbedrag van de 2 uitkeringen. Is dit totaalbedrag hoger dan uw totale inkomsten? Dan verlagen wij uw ZEZ-uitkering, zodat de 2 totaalbedragen gelijk zijn. Houd er rekening mee dat de ZEZ-uitkering niet hoger is dan het wettelijk minimum(jeugd)loon.

    Ik ga er dus vanuit dat ik recht heb op beide uitkeringen, zowel via mijn werkgever als de ZEZ uitkering. Dit is onze tweede en vijf jaar geleden heb ik hetzelfde gehad, dus zowel ZEZ als Wazo.

    Nu vraag ik me wel af hoe ze het bedrag berekenen voor de ZEZ uitkering. Ik voldoe niet aan de urennorm van 1200(ennogwatuur). Bij de aanvraag willen ze weten wat de totale inkomsten van dat jaar waren. Die waren niet heel fors; maar dan... hoe berekenen ze het verder? Iemand een idee?
     
  2. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Wij berekenen de ZEZ-uitkering op basis van de inkomsten die u vorig jaar had. Houd er rekening mee dat de uitkering nooit hoger is dan het wettelijk bruto minimum(jeugd)loon. Uw ZEZ-uitkering is inclusief 8% vakantiegeld. U ontvangt dus geen aparte betaling in mei.

    1.225 uur of meer gewerkt
    Als u minstens 1.225 uur gewerkt heeft in het kalenderjaar voorafgaand aan uw ZEZ-uitkering, dan gaan wij ervan uit dat u ten minste het minimumloon heeft verdiend. U heeft dan recht op de maximale ZEZ-uitkering. Die is 100% van het bruto wettelijk minimumloon.

    Dat zegt het UWV erover..
     

Deel Deze Pagina