ZEZ uitkering en loonheffing

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door liz87, 21 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. liz87

liz87 Actief lid

5 feb 2015
    194
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hopelijk kan iemand mij helpen want ik kom er niet echt uit.

Ik ben gastouder en heb inkomen uit overig resultaat.
    Ik ben in maart uitgerekend en krijg dus 4 maanden lang een zez-uitkering.
    Nou heb ik loonheffing laten toepassen op deze uitkering, maar ga twijfelen of ik dit wel handig is.
    Hierover heb ik tijdens de aanvraag wel gebeld met de belastingdienst, en die zei als je niet tegelijkertijd werkt en een uitkering ontvangt kun je dat het beste toepassen.
    Maar nu komt het.. ik heb mijn voorlopige aanslag voor 2016 bekeken en daar wordt natuurlijk per jaar bekeken wat je verdiend, en daar de volle heffingskorting van afgetrokken.
    Is het dan eigenlijk achteraf dan toch niet dubbel berekend als ik straks aangifte ga doen? En dus weer geld moet terugbetalen?
    Hopelijk snapt iemand mij en heeft een antwoord want ik wordt gek van al die onduidelijkheden.

2. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Zoals ik uit je verhaal begrijp betaal je maandelijks een bedrag op je voorlopige aanslag 2016 en word er op je uitkering nu loonheffing ingehouden.

Als je inkomen op de voorlopige aanslag precies goed is geschat voor de werkzaamheden als gastouder en door je uitkering zou je niet ineens in een hoger tarief vallen dan zou je niks terug hoeven te betalen.

Waarschijnlijk is je voorlopige aanslag ook gebaseerd op een heel jaar inkomen als gastouder, daarbij heb je nu ook een uitkering voor 4 maanden, dus betaal je deze vier maanden eigenlijk dubbel namelijk op je voorlopige en de loonheffing die word ingehouden. Hierdoor zou je zelfs een bedrag terug krijgen aan het einde van het jaar. Maar dat alles is afhankelijk van de werkelijke inkomsten als gastouder aan het einde van het jaar, en dat blijft altijd een schatting.

Hopelijk is eea duidelijk. En heb ik je verhaal goed begrepen.

3. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zou idd niet de loonheffingskorting laten toepassen op je uitkering. Ik heb zelf ook 2x een ZEZ-uitkering gehad en dat niet gedaan. Het hangt wel een beetje van je inkomsten als gastouder af. Als je de hele heffingskorting daar al voor nodig hebt, dan wordt er nu te weinig loonbelasting ingehouden. Als je inkomsten door je zwangerschap zo laag zijn dat je toch niet de hele loonheffingskorting kunt gebruiken, dan maakt het niet zoveel uit dat je hem nu op je uitkering laat toepassen.

Deel Deze Pagina