hallo ik ontvang momenteel een ww uitkering maar ben er net achter gekomen dat ik zwanger ben. mijn ww loopt nog 3 maanden tot 1dec en ik ben uitgerekend op 7 mei 2015. dat zou betekenen dat ik vanaf 26 maart zwangerschapsverlof heb. nou heb ik begrepen dat er max een verschil van 10weken mag zitten tussen einddatum ww en verlof om het uitbetaald te krijgen. ik ben nu de mogelijkheden aan het bekijken om toch betaald verlof te krijgen, aangezien ik anders wel een probleem heb. hoop zo snel mogelijk werk te vinden natuurlijk!! maar als dat niet lukt.. is het mogelijk (heb nml gehoord dat je max 6 maanden je ww kan stopzetten) om mijn ww vanaf 1 okt stop te zetten voor bv 4 maanden zodat ik nog 2 maanden tegoed hou en die evt feb / maart kan gebruiken mocht het me tegen die tijd nog niet gelukt zijn om een nieuwe baan te vinden. ik hoop uiteraard dat dat niet meer nodig is tegen die tijd en ik gewoon een nieuwe baan heb gevonden maarja je weet maar nooit deze tijd.. zijn er verder nog mogelijkheden of regels waardoor ik toch recht hou op mijn zwangerschapsverlof of is dit een mogelijkheid?? groetjes
Beste meizz Ben je zwanger en begint jouw verlof in jouw WW-uitkering of beval je binnen tien weken nadat je WW-uitkering is beëindigd? Dan heb je recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Vanuit de huidige situatie zou je geen recht hebben op WAZO. Je wilt weten of je recht hebt op een zwangerschapsuitkering wanneer je jouw WW-uitkering tijdelijk laat stopzetten en op een later moment weer laat heropenen. Wanneer je gaat werken en daardoor niet meer werkloos bent stopt jouw WW-uitkering. Word je vervolgens binnen 26 weken weer werkloos? Dan kun je jouw WW-uitkering weer heropenen. Het recht op WW vervalt ook als er sprake is van een uitsluitingsgrond, zoals verblijf in het buitenland (andere reden dan vakantie) of detentie waardoor je niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Wanneer de WW om één van deze redenen wordt stopgezet, kan de uitkering binnen maximaal 26 weken weer worden voortgezet wanneer de uitsluitingsgrond niet meer geldt. Een andere manier is natuurlijk om vanuit een dienstverband met verlof te gaan. Maar dat wist je zelf ook al. Actuele informatie over herleving van WW vind je hier. Ik wens je heel veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
dus het kan niet zo zijn dat ik hem straks zelf stopzet om wat voor reden dan ook en hem dan na 4 maanden weer laat herleven. ondertussen blijf ik zoeken en hoop in die tussentijd wat te vinden waardoor dat niet hoeft. maar dan heb ik wel nog 2 maanden en verlof. groetjes
Beste Meizz, Je kunt je WW-uitkering alleen stopzetten als er sprake is van een uitsluitingsgrond waardoor je niet beschikbaar meer bent voor de arbeidsmarkt. Martijn gaf je al een aantal voorbeelden zoals werken, ziekte en detentie. In een dergelijke situatie kun je het recht laten herleven als de uitsluitingsgrond er niet meer is. Ik wens je veel succes bij je sollicitaties. Vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team index - UWV