Beste UWV, Mijn vriendin is na haar zwangerschapsverlof nog steeds zwangerschapsgerelateerd ziek. Als ik het goed begrijp, krijgt zij haar loon doorbetaald via haar werkgever en vergoeden jullie haar loon voor 100% aan haar werkgever. Voor haar zwangerschap werkte zij vijf dagen in de week en zou zij na haar zwangerschapsverlof vier dagen gaan werken door middel van onbetaald ouderschapsverlof op te nemen. Nu vraag ik me af of jullie het loon voor vijf dagen vergoeden of dat haar ouderschapsverlof al in gaat en jullie vier dagen vergoeden? Het lijkt mij namelijk dat haar ouderschapsverlof pas in kan gaan als zij weer beter is. Dank voor jullie reactie
Beste Rvd1986, Je wilt graag weten of UWV in de vergoeding van het loon bij zwangerschapsgerelateerde ziekte wel of geen rekening houdt met het onbetaald ouderschapsverlof. Ouderschapsverlof is een afspraak tussen werkgever en werknemer. Hierover hoeft niets doorgegeven te worden aan het UWV. Wat betreft de vergoeding van het loon tijdens haar ziekte aan de werkgever; hier vergoeden wij wat de werkgever aan het UWV declareert. Het is dus zaak dat je vriendin navraagt bij de werkgever of hij het onbetaald ouderschapsverlof nu al hanteert. Meer informatie vind je hier. Beterschap voor je vriendin gewenst! Met vriendelijke groet, Stella UWV Webcare Team