Beste uwv, In April ben ik ziek uit dienst gegaan wegengs zwangerschapsregelateerde klachten. Eind november loopt mijn zwangerschapsuitkering van Uwv af. Ik zou heel graag als zzper beginnen na mijn verlof maar mijn lijf is nu nog steeds bezig met mankementen. Ik vraag mijzelf af of ik alvast de financiele zaken kan regelen en kan opstarten met mijn zzp bedrijf terwijl ik misschien mogelijk terug val in de ziektewet na zwangerschap. Kunt u mij hier antwoord op geven? Met vriendelijke groet,
Hallo Jonymeisj1234, Wat goed dat je al bezig bent met de periode na je verlof! Je vraagt je nu af of je alvast wat zaken kan regelen terwijl je mogelijk na je verlof nog niet kunt werken. Als je aansluitend aan je WAZO-verlof arbeidsongeschikt wordt: dan heb je recht een Ziektewet-uitkering op basis van het 100% WAZO-dagloon. Eventuele verdiensten zullen ook 100% op de uitkering worden gekort. Voor de volledigheid geef ik nog twee andere situaties die zich voor kunnen doen: - Word je binnen 4 weken na het WAZO-verlof arbeidsongeschikt, dan heb je recht op Ziektewet-uitkering op basis van nawerking (70% dagloon). Ook hier worden de inkomsten verkregen als zelfstandige gekort op de uitkering. Naast de belastbare winst uit onderneming worden ook de ‘ondernemersaftrek’ en de ‘MKB-winstvrijstelling’ gekort. - Word je na deze 4 weken arbeidsongeschikt, dan heb je alleen recht op een uitkering op grond van de vrijwillige verzekering. Deze is niet meer gekoppeld aan het WAZO-dagloon en wordt bepaald aan de hand van jouw inkomsten als zelfstandige. Ik wens je een voorspoedig herstel! Met vriendelijke groet, Petra UWV WebcareTeam