Mijn man is ZZP'er en ik heb tot april gewerkt in loondienst en rest van het jaar als volledig ZZP. In 2014 werkte ik 20 uur in loondienst en 20 uur zzp. Dat was te weinig voor een ZEZ uitkering in 2014. Nu is het berekend over 2015. Maar mijn loondienst wordt er niet in meegenomen. nu krijg ik dus een uitkering van 600! Hier kan ik nooit mijn hypotheek en kosten van betalen. Mijn man is ook zzp maar heeft ook niet altijd werk en kan dit ook niet allemaal opvangen. Na mijn zwangerschapsverlof ga ik twee dagen minder werken dus dan begin ik al met een geldtekort terwijl de kosten alleen maar hoger worden. UWV zegt sorry kunnen niks voor u doen uw werkt niet meer in loondienst en mogen alleen van u ZZP inkomsten uitgaan. Probeer de gemeente, die zegt nee Zwangerschapsverlof doet UWV. Nog geprobeerd bij het BBZ maar die zegt hetzelfde als we echt in de problemen zitten onder bijstandsniveau dan kijken ze verder. Heb ik hiervoor nou altijd gewerkt? Nooit in de ziektewet gezeten of een uitkering aangevraagd. We werken ons rot. Er moet toch wel een andere oplossing zijn?
Beste Daisyvdm, Je geeft aan dat de inkomsten uit zelfstandige arbeid van je man en jouw ZEZ-uitkering samen te laag zijn om jullie lasten te betalen. Je wilt daarom weten of er een andere oplossing is dan die jou aan de telefoon is geadviseerd. Helaas kan ik je geen andere oplossing aan de hand doen als je wilt blijven werken als zelfstandige. Jouw ZEZ-uitkering is volgens de wettelijke regels beoordeeld en toegekend. Je bent niet verzekerd voor een zwangerschapsuitkering vanuit je eerdere dienstverband. Je kan wel recht hebben op een WW-uitkering als je zelf ontslag hebt genomen, omdat u een eigen bedrijf bent gestart en er na een aantal maanden na het opstarten van uw bedrijf achter komt dat je bedrijf niet levensvatbaar is. Het recht op een WW-uitkering voor zelfstandigen hangt af van: 1) hoe lang je een WW-uitkering zou hebben gekregen als je na het ontslag niet als zelfstandige was begonnen 2) hoe lang je een eigen bedrijf hebt gehad 3) of je de werkzaamheden als zelfstandige volledig hebt beëindigd. Ik adviseer je als je deze optie overweegt om hierover eerst contact op te nemen met UWV voor een persoonlijk advies. Loopt een eventueel recht op WW door tot aan je verlof of eindigt het binnen 10 weken voor je uitgerekende datum? Dan kan je vanuit de WW wel aanspraak maken op een (extra) zwangerschapsuitkering (WAZO). Actuele informatie over de voorwaarden voor het aanvragen van een WW als je stopt als zelfstandige vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare