ZEZ hoogte én inschrijving bij KvK

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door mariamaria, 14 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mariamaria

14 aug 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV Webcare team,

Ik heb een vraag aangaande de berekening/hoogte van de ZEZ en inschrijving KvK. Ik ga volgende maand als ZZP-er aan de slag (september 2015), en ben van plan om één dezer dagen mij in te schrijven bij KvK. Ik heb mijn huidige baan reeds opgezegd (contract loopt deze maand af per eind augustus 2015), en zal dus 100% ZZP-er gaan worden vanaf dan (geen part-time loondienst o.i.d.).

Nu ben ik zwanger en ik ben uitgerekend (als alles goed mag gaan natuurlijk!) voor begin april 2016. Dus als voorbeeld kunnen we zeggen dat mijn zwangersschapverlof begint op 1 maart 2016. Dat betekent dat ik dus 7 maanden ga werken vanaf 1 september 2015 tot 1 maart 2016.

Aangezien ik dus niet aan het urencriterium ga voldoen (minimaal 1225 uren per jaar in 2015), en ook nog geen heel jaar aan inkomsten kan laten zien, heb ik van jullie website begrepen dat de hoogte van de ZEZ dan als volgt wordt berekend:

Winst/aantal gewerkte dagen * 21,75 = uitkering per maand

Nu heb ik een paar vragen over beide begrippen:

>Gewerkte dagen of alle werkdagen
    Wordt er geregend over alle werkdagen in deze 7 maanden (dus 7 maanden x 21,75 = 152 dagen)?

Of zijn dit (zoals de formule zegt) alleen mijn gewerkte dagen (wat veel minder is, bijv 50 dagen bij 1 tot 2 dagen per week).

>Berekening aantal dagen: hoe bereken je startdatum bedrijf
    Ik wil mij inschrijven per 1 september 2015 bij KvK, om alvast alle zaken te regelen (verzekeringen etc.), maar verwacht pas 1 november 2015 echt mijn eerste klant/werkdag en dus verdiensten te hebben. Nu mijn vraag:

>Vanaf welk moment gaat dan voor de berekening van de ZEZ het aantal werkdagen in: 1 september 2015 (inschrijving KvK), of 1 november 2015 (eerste klant/werkdag/verdiensten)?

Ik kan me voorstellen dat dit 1 november 2015 is, anders verspil je eigenlijk al dagen terwijl je nog niks verdient, klopt dit?

>Winst
    Klopt het dat met de winst de Winst uit onderneming wordt bedoelt? Dus omzet minus bedrijfskosten (en geen rekening houdend met allerlei aftrekposten), zie ook hieronder?

· Omzet (uren x tarief)
    · Bedrijfskosten (verzekeringen etc.)
    · Winst uit onderneming
    · Aftrekposten
    · Winst voor Belasting
    · Belasting
    · Netto Winst (Besteedbaar Inkomen)

Alvast bedankt!

Groet, Maria

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mariamaria,

Je hebt een aantal vragen over de ZEZ-uitkering.

Gewerkte dagen of alle werkdagen
    Wordt er geregend over alle werkdagen in deze 7 maanden (dus 7 maanden x 21,75 = 152 dagen)?

Ik ga dit voor je uitzoeken en kom er zo snel mogelijk op terug.

Vanaf welk moment gaat dan voor de berekening van de ZEZ het aantal werkdagen in: 1 september 2015 (inschrijving KvK), of 1 november 2015 (eerste klant/werkdag/verdiensten)?

De beoordeling voor de ZEZ-uitkering gaat in vanaf de datum dat je daadwerkelijk bent gestart. Dit is bij jou dus 1 november.

Winst
    Klopt het dat met de winst de Winst uit onderneming wordt bedoelt? Dus omzet minus bedrijfskosten (en geen rekening houdend met allerlei aftrekposten), zie ook hieronder?

Je geeft op de aanvraag de winst uit onderneming door (voor ondernemersaftrek).

Actuele informatie over de ZEZ-uitkering vind je hier.

Ik wens je veel succes bij je zelfstandige werkzaamheden en een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Mariamaria,

We zijn je niet vergeten hoor. Morgen komen we bij je terug op de vraag die je stelde over de gewerkte dagen.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

4. mariamaria

14 aug 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste Ella,

Geweldig, bedankt. Ik wacht het antwoord af en dank voor uw vorige antwoord alvast.

Nu hebben we op uw antwoord nog 1 vraag, naar aanleiding van je antwoord over de startdatum van werkzaamheden in relatie tot ZEZ uitkering, zie hieronder:

De beoordeling voor de ZEZ-uitkering gaat in vanaf de datum dat je daadwerkelijk bent gestart. Dit is bij jou dus 1 november.

Mijn vraag is nu: hoe toon ik aan wanneer ik daadwerkelijk gestart ben? Is dat de datum van mijn eerste factuur, of de datum van mijn eerste werkdag bij mijn eerste opdrachtgever, ofwel welk bewijsmiddel?

Alvast bedankt weer, en nogmaals dank!

Groet,

Maria

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Maria,

Je hoeft niet apart aan te tonen wanneer je als zelfstandige gestart bent. Het enige wat je moet doen, is de datum waarop je als zelfstandige bent gaan werken op het aanvraagformulier invullen. UWV zal vervolgens jouw aangifte bij de belastingdienst gebruiken om de definitieve berekening te maken.

Op jouw vraag over de gewerkte dagen komen we zo snel mogelijk terug.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Maria,

Mijn excuses dat we nog niet zijn teruggekomen met een antwoord op je vraag.
    Ik heb hem nogmaals uitgezet naar onze inhoudsdeskundige.
    Ik houd het in het de gaten.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

7. mariamaria

14 aug 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Prima, we wachten het af, alvast bedankt!

Groet,
    Marloes

8. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Marloes,

Excuses dat ons antwoord even op zich heeft laten wachten. Ik kan je inmiddels gelukkig uitleggen hoe de hoogte van de ZEZ-uitkering in jouw situatie berekend wordt.

Omdat je nog geen jaar als zelfstandige aan het werk bent geweest, kijken we naar de winst over de periode waarin je wel als zelfstandige werkzaam was. Hierbij wordt uitgegaan van vijf werkdagen per week.

Om het te verduidelijken een voorbeeld: je bent 27 weken als zelfstandige aan het werk geweest. 27 x 5 (werkdagen per week) is 135. Jouw winst wordt door 135 gedeeld om het dagloon te berekenen waarop jouw uitkering gebaseerd is. Dit bedrag wordt weer met 21,75 vermenigvuldigd om tot jouw maandelijkse uitkering te komen. Met als maximum het bruto wettelijk minimumloon.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

9. mariamaria

14 aug 2015
    5
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij deze wil ik u bedanken voor de duidelijke antwoorden en de snelle reacties. Super service.

Groet,
    Marloes

10. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Graag gedaan Marloes!

Deel Deze Pagina