Per augustus 2014 stopt mijn tijdelijke dienstverband na 1,5 jaar en word ik werkloos. Daarnaast ben ik zwanger. Volgens de info van UWV heb ik afgelopen 5 jaar (2012-2008), 4 jaar een dienstverband gehad waarvan 1 jaar voor 50% meetelt, dat is dan 3,5 jaar. Dit voldoet dan volgens mij niet aan de jareneis. In 2013 heb ik volledig gewerkt en voldoe dan volgens mij wel aan de wekeneis. Wanneer ik uit ga van het laatste betekent dit in mijn situatie dat ik recht heb op 3 maanden WW. Is dit juist? Zo ja, dan ontvang ik in de maanden augustus, september en oktober 2014 een WW. Mijn vermoedelijke bevaldatum is circa 6 weken later, namelijk op 9 december 2014. Heb ik tijdens mijn zwangerschaps- en bevallingsverlof dan nog recht op een WAZO-uitkering?
Beste Roschy14, Je wilt weten hoe lang je WW-uitkering zal duren en of je wel recht hebt op een zwangerschapsuitkering. Je geeft aan dat je naar de jaren 2008-2012 gekeken hebt voor de jareneis. Wanneer je een WW aanvraagt in 2014, zal voor de jareneis gekeken worden naar 2009-2013. Misschien voldoe je dan wel aan de jareneis? Heb je in deze jaren minimaal 4 jaar gewerkt dan telt je hele arbeidsverleden mee voor de berekening van de duur van je uitkering. Heb je in deze jaren minder dan 4 jaar gewerkt? Dan heb je recht op drie maanden WW. Wanneer je nog een WW-uitkering hebt op het moment dat je zwangerschapsverlof start, heb je recht op een zwangerschapsuitkering. Dit is ook het geval wanneer je uitgerekende datum binnen tien weken na beëindiging van de WW-uitkering ligt. Actuele informatie over de jareneis voor de WW vind je hier en over het recht op zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en vast veel succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Beste Ellen, Hartelijk dank voor je duidelijke antwoord. Uiteindelijk kom ik in beide gevallen net een half jaar te kort. Dat betekent dat ik aanspraak kan maken op 3 maanden WW. En in mijn geval heb ik daarna recht op een zwangerschapsuitkering aangezien de uitgerekende datum binnen tien weken na beëindiging van de WW-uitkering ligt. Nogmaals dank!