Ik ben begin mei mijn baan kwijtgeraakt en heb geen recht op ww. Nu heb ik weer ander werk waar ik 1 juli ga beginnen. Maar nu ben ik er vandaag achter gekomen dat ik (ongepland) zwanger ben. Ik krijg bij mn nieuwe baan een contract van een half jaar. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat verlengt gaat worden als ik zwanger blijk te zijn...wat moet ik nu doen?
Allereerst: Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik denk eerst even rustig bijkomen van de shock . Wat wil je? Wil je daar gewoon aan het werk? Heb je nog een proeftijd? (Ik neem nu even aan dat je ong 4 weken zwanger bent en dat je het kindje wilt houden. Anders wordt het natuurlijk een ander verhaal) De meeste vrouwen vertellen het op hun werk zo rond de 3 maanden/12 weken. Dan heb je meer zekerheid mbt tot je zwangerschap. Dan zou ik het als ik jou was gewoon vertellen. Want als je contract afloopt ben je 7 maanden zwanger en dan zal het vast wel te zien zijn (naast dat je het uiterlijk 3 maanden voor de bevaldatum verplicht bent te melden). Wat dat betreft heb je denk ik geen keus. En als je je baan wilt houden gewoon je best doen en laten zien dat ze jou niet kunnen missen. Mochten ze je contract toch niet verlengen heb je volgens mij wel recht op ww, aangezien je 26 weken uit 36 weken hebt gewerkt. Dan zou je ook bijna met zwangerschapsverlof zijn, dus kan je met je ww de tijd overbruggen naar je zw.uitkering, waar je dan waarschijnlijk nog recht op hebt. En dan na je bevalling weer verder solliciteren. Maar.. dat is van het slechtste uitgaan, dus wie weet wordt jouw contract gewoon verlengd en is er niks aan de hand.
Ik denk inderdaad dat ik eerst even moet bijkomen. Wat ben nog steeds in shock. Echt. Ik wilde ooit nog wel een kindje, maar niet nu... Het liefst zou ik nu niet meer gaan werken, maar vrees dat het financieel wel noodzakelijk is. Ik denk dat ik een proeftijd van een maand heb, dus in die proeftijd moet ik nog even niet zeggen dat ik zwanger ben denk ik. Ben nu 5 weken zwanger en 3 dagen. Als ik recht heb op ww na dat half jaar zou dat wel erg fijn zijn. Scheelt een hoop stress voor nu. Pffff
Je hebt recht op ww als je minimaal 26 weken gewerkt hebt over 36 weken. Gefeliciteerd in iedergeval en probeer er van te genieten!
Denk dat 26 weken werken nog wel moet lukken. Word wel even bikkelen denk ik. Zou helemaal fijn zijn als mn contract daarna gewoon wel verlengd wordt. Maar ga ik niet van uit nu...Voor hetzelfde geld vind ik het niet eens leuk werk, dan maakt het sowieso niet uit. Probeer het maar positief te zien...
je hebt na 26 weken idd recht op 3 maanden WW... plus 16 weken zwangerschapsverlof (je WW schort dan even op) geeft je even wat ruimte om te kijken hoe verder
Ik was hoogzwanger en ziek toen mijn contract afliep en dat is toch verlengd... Ik vond het zelf best bijzonder, maar zo kan het dus ook. Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Dat zou natuurlijk helemaal super zijn. Ik ga er niet vanuit, maar je weet maar nooit. De wonderen zijn de wereld nog niet uit, daar is mijn zwangerschap ook een bewijs van.
Doe dit halfjaar hard je best. Als je goed functioneerd is er altijd een kans dat ze je gewoon willen houden.