Tot wanneer verlof?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Jorietje, 2 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Goedenavond,

Ik heb een vraag, ik was 9 april uitgerekend, zou 13 maart (4 weken van te voren dus) met verlof gaan. Op 4 maart ben ik halsoverkop opgenomen in het ziekenhuis ivm te hoge bloeddruk en groeiachterstand van de baby.

Op 12 maart is onze zoon geboren en op 24 maart is hij thuis gekomen uit het ziekenhuis. Vraag is: Tot wanneer heb ik nu verlof?

En omdat hij prematuur/dysmatuur is, moeten we ook regelmatig naar het ziekenuis met hem (kinderarts en speciale poli voor deze kindjes). Hiervoor krijgen we een oproep en op genoemde dag moeten we met hem langskomen. Ik ga na mijn verlof 2 dagen werken. Als zo'n bezoek aan de arts op mijn werkdag valt, moet mijn werkgever mij hiervoor dan (al zijn het maar 2 uurtjes) vrij geven of kost me dit een paar uur en kan ik de afspraak beter omzetten naar een niet-werkdag?

Alvast bedankt voor uw antwoord

Gr,
    Joriet

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Jorietje,

Je wilt graag weten tot wanneer je recht op Bevallings-verlof hebt en hoe je de vrije uren moet regelen met je werkgever. Als je vrij nodig hebt om met je zoontje naar het ziekenhuis te gaan, overleg je met je werkgever hoe dat geregeld wordt. In de CAO is meestal geregeld of en hoeveel verlof er beschikbaar is voor deze situaties.

Lars is geboren op 12 maart, dit houdt in dat het Bevallingsverlof ingaat op 13 maart. De totale duur van het verlof is dan 16 weken. Je verlof eindigt dan op 03 juli 2011. Je ontvangt hierover nog een beslissing van het UWV.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens jou en Lars veel gezondheid en een fijn verlof toe.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

3. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Bedankt voor uw reactie. Ik heb inmiddels een brief gehad van UWV en daarin staat dat mijn verlof is ingegaan op 4 maart (omdat ik toen opgenomen ben in het ziekenhuis) en volgens die brief krijg ik tot 24 juni een uitkering.. U zegt dat mijn verlof op 3 juli eindigt.

Klopt de brief niet die ik gehad heb of klopt het niet helemaal wat u zegt? Het scheelt maar een weekje, maar toch..

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Jorietje,

Excuses namens Ella. Zij had geen rekening gehouden met het feit dat je per 4 maart 2011 ziek was en dus is de datum 3 juli 2011 niet correct.

De gegevens in de brief zijn juist. Als je ziek wordt in de periode tussen 6 weken en 4 weken vóór de dag na de vermoedelijke bevallingsdatum en het verlof is nog niet begonnen ? Dan tellen de ziektedagen mee als zwangerschapsverlof. Het verlof is in dat geval eerder afgelopen dan je had gepland.
    Het maakt hierbij niet uit of de ziekte te maken heeft met de zwangerschap of een andere oorzaak heeft.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Brigitte
    UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina