beste webcareteam. ik had de volgende 2 vragen: Over welke periode word mijn wazo berekend? en wat is een loonperiode? is een loonperiode de periode van de dag van mijn verlof en dan 4 weken terug geteld, of de laatste periode waarover ik salaris heb gehad van mijn werkgever? ik las namelijk op de website van het uwv het volgende:Uw zwangerschaps- en bevallingsuitkering is 100% van uw dagloon. Uw dagloon is het loon dat u gemiddeld per dag verdiende in de loonperiode van 4 weken of 1 maand vlak vóór uw zwangerschaps- en bevallingsverlof. Was uw loon in deze periode lager door ziekte of verlof? Dan kijken wij naar de daaraan voorafgaande loonperiode van 4 weken of 1 maand waarin u niet ziek was of verlof had. Uw uitkering valt zo niet lager uit. Nu is het zo dat 15 april mijn verlof ingaat, maar dat ik gister 1 april mijn laatste werkdag heb gehad(ik heb geen officieel verlof omdat ik flexuren werk, maar ik ben gewoon niet meer ingepland in het werkrooster). Volgens het uwv zou dit betekenen als je vanaaf de 15de 4 weken terug telt dat mijn salaris vanaf ongeveer half maart tot 1 april als uitgangspunt genomen word. Dit is veel minder dan ik normaal verdien. Waar gaat het uwv nu precies naar kijken? Ik maak me dan met name zorgen om het feit dat ik nu dus 2 weken tot aan mijn verlof niet werk, maar geen officiele verlofdagen bij mijn werkgever heb. Wie kan mij helpen?
Beste Cle23, Je wilt graag weten welke periode het UWV gebruikt om de hoogte van je WAZO te berekenen. Het UWV gebruikt het laatste volledige loonaangifte tijdvak voorafgaand aan je verlof. Als je per maand betaald krijgt is dit een maand, krijg je per 4 weken betaald dan is het de laatste volledige 4-weken periode waarover je loon hebt ontvangen. Als je verlof hebt gehad in die periode nemen we de periode daaraan voorafgaand. Dit is ook het geval bij onbetaald verlof zoals in jouw situatie. Actuele informatie over de hoogte van de WAZO vind je hier. Ik wens je alvast een fijn verlof. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare