ZEZ uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Lotte1986, 29 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    Ik heb een vraag over een ZEZ uitkering:

Ik ben zelfstandig en bij mijn eerste zwangerschap had ik geen recht op een uitkering omdat ik niet aan genoeg uren (1225) kwam. Als ik nu lees op de site van het UWV maakt dat helemaal niets uit, maar krijg je dan gewoon minder uitkering. Begrijp ik dit goed?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Susanne0806,

Je kunt ook in aanmerking komen voor de ZEZ-uitkering wanneer je minder dan 1225 uren hebt gewerkt.

- Heb je in het voorafgaande jaar minder dan 1225 uren als zelfstandige gewerkt?

Dan is de hoogte van de uitkering afhankelijk van de winst die je gemaakt hebt in dat jaar. Dit is de winst die je opgeeft aan de Belastingdienst.
    Dit bedrag wordt gedeeld door 261: dit is de winst per dag.
    Je uitkering per dag is hieraan gelijk, tot maximaal het bruto wettelijk minimumloon per dag.

- Werk je pas sinds kort als zelfstandige?

Je uitkering kan dan niet worden berekend over de gebruikelijke periode van één jaar. UWV gaat in dit geval uit van een kortere periode.
    Je uitkering wordt dan als volgt berekend: Winst : gewerkte dagen = grondslag.

Actuele informatie over de ZEZ-uitkering vind je hier.

Op deze pagina staat informatie over de hoogte minimumloon.

Met vriendelijke groet,

Keja
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    Ik werk sinds 2008 als zelfstandige.

Dus stel dat ik in 2013 een uitkering nodig heb, wordt er dus gekeken naar
    2012?

Groetjes susanne

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Susanne,

Als je in 2013 een ZEZ-uitkering gaat ontvangen kijkt UWV inderdaad voor de beoordeling naar 2012.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uvw.nl/webcare

Deel Deze Pagina