Ik werk sinds een kleine 1,5 jaar als flexwerker in de gehandicaptenzorg, met een 0-uren contract. Vooralsnog lijkt het er niet op dat hier snel veradering in gaat komen, aangezien de instelling waar ik werk op dit moment geen urencontracten mag verstrekken. Ik heb de gehele periode minimaal 100 uur per maand kunnen werken. Het werk wat ik doe brengt wat risico's met zich mee, waardoor zwangere vrouwen met vaste uren doorgaans andere taken verrichten om eventuele risico's in te perken. Ik voorzie dan ook wanneer ik zou melden dat ik zwanger ben, ik geen diensten meer ingepland zal worden. Mocht dit het geval zijn, heb ik dan recht op ww?
Beste Kinderwens, Mogelijk moet je werkgever je loon moet doorbetalen als je minder wordt ingepland voor werk. Bij een nuluren contract worden alleen de gewerkte uren uitbetaald. Dit geldt echter alleen voor de eerste 6 maanden van je contract. Na 6 maanden wordt het loon doorbetaald, ook als er geen of minder werk is, tenzij daarover andere afspraken zijn gemaakt in de cao die van toepassing is. De hoogte van de doorbetaling wordt bepaald door het gemiddeld aantal gewerkte uren in de laatste drie maanden. Actuele informatie vind je op deze pagina. Heb je hulp nodig bij het uitzoeken of je werkgever je moet doorbetalen ? Neem dan contact op met je vakbond, rechtsbijstandverzekering of het Juridisch Loket, 0900-8020. Hoeft je werkgever je niet door te betalen ? Je kunt dan een WW-uitkering aanvragen als je niet of minder wordt ingepland voor werk. Je moet dan wel 5 uur of meer van je arbeidsuren per week verliezen. Werkte je minder dan 10 uur per week ? Dan moet je minimaal de helft van dit aantal uren en het loon over die uren verliezen. Actuele informatie vind je op deze pagina. Met vriendelijke groet, René UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare