Beste webcareteam van UWV, Ik heb een vraag over het volgende. Ik heb sinds enkele maanden problemen in de omgang met mijn leidinggevende. Of beter gezegd; mijn leidinggevende heeft problemen met mij. Dit heeft geleid tot een conflict, en heel veel stress bij mij als zwangere. Inmiddels ben ik door de huisarts doorverwezen naar een psycholoog, omdat ik emotioneel 1 wrak ben op dit moment. Ik ben om deze reden vorige week ziekgemeld, omdat ik continu trillend en huilend van de stress thuis zit. Mijn werkgever heeft mij doorverwezen naar de arbo arts, welke in dienst is van mijn werkgever, en eigenlijk amper oor heeft gehad naar mijn emotionele en lichamelijke klachten. Kort gezegd; hij concludeerde dat ik volgende week best weer kon werken en in de nabijheid van mijn leidinggevende. Ik heb zelf voorgesteld op een ander kantoor mijn werkzaamheden voort te zetten, omdat ik onder haar leiding gewoon niet meer kan functioneren. De arbo vond dit akkoord, maar dit moet ook nog worden goedgekeurd door personeelszaken. Mocht dit om de 1 of andere reden worden afgekeurd, dan zie ik geen andere mogelijkheid dan mijzelf wederom ziek melden..gewoonweg omdat ik puur bang ben voor haar. Nu zag ik ook dat de mogelijkheid bestaat tot het opzeggen van mijn arbeidscontract met wederzijds goedvinden. Mijn contract loopt af per half september en zal niet worden verlengd. Ik zou dan dus graag per direct mijn contract willen beeindigen mits mijn werkgever daarmee akkoord gaat. Ik heb begrepen dat ik dan alsnog mijn recht op een WW-uikering behoud? Hoe zit dit met het aanvragen van de uitkering als mijn dienstverband per direct stopt? En wanneer krijg ik deze dan voor het eerst uitbetaald? Is dit gewoon 70% van mijn laatstverdiende loon? Behoudt ik in dit geval tevens mijn recht op de WAZO uitkering? Ik ben op 6 december uitgerekend, en zou dus WAZO moeten gaan ontvangen vanaf november, als ik het goed heb begrepen. Is deze alsnog gewoon 100% van mijn laatstverdiende loon? Ik zie graag uit naar uw reactie! Alvast hartelijk bedankt. Groeten, Minimee
Beste Minimee, Vervelend dat je een conflict hebt met je leidinggevende. Je wilt weten of je ontslag kunt nemen met wederzijds goedvinden en of je daarmee je recht op WW en WAZO behoudt. Verder wil je weten wanneer je een WW-uitkering kunt aanvragen, hoe hoog de eventuele WW-uitkering wordt en wanneer je deze voor het eerst krijgt uitbetaald. Je kunt geen ontslag met wederzijds goedvinden nemen wanneer je ziek bent. Je zou je dus eerst hersteld moeten melden en vervolgens met je werkgever een vaststellings- of beëindigingsovereenkomst moeten opstellen. Ben je ziek, dan ben je niet beschikbaar voor betaald werk en heb je geen recht op een WW-uitkering. Je voldoet dan namelijk niet aan een van de voorwaarden voor een WW-uitkering. Wanneer je jezelf hersteld meldt bij je werkgever en jullie gaan beiden met wederzijds goedvinden uit elkaar, zal er mogelijk recht bestaan op een WW-uitkering. Belangrijk is daarbij dat je het met je werkgever eens bent over de financiële afhandeling van het ontslag (ontslagvergoeding). Ik adviseer je bij twijfel of bij het niet eens zijn met bepaalde punten in de vaststellings- of beëindigingsovereenkomst overleg te plegen met bijvoorbeeld een rechtsbijstandsverzekeraar, het Juridisch Loket of vakbond. WW In de vaststellings- of beëindigingsovereenkomst staat per welke datum jij en je werkgever het contract ontbinden. Je mag in principe al een maand voordat je werkloos raakt een WW-uitkering aanvragen. Na je laatste werkdag heb je nog 1 week de tijd om een WW-uitkering aan te vragen. Tevens dien je jezelf in te schrijven als werkzoekende met behulp van je DigiD code. De beslissing van de WW ontvang je binnen 4 weken na je eerste werkloosheidsdag of binnen 4 weken na de aanvraagdatum als de aanvraag later ontvangen is dan je eerste werkloosheidsdag. In de beslissingsbrief staat het recht, duur en hoogte van je WW-uitkering. De eerste 2 maanden ontvang je 75% van het berekende dagloon, daarna voor de resterende duur van je WW 70%. Wanneer de uitkering precies ingaat is afhankelijk van het feit of er rekening gehouden wordt met een (juiste) opzegtermijn. Heb je wel een ontslagvergoeding gekregen? Dan beschouwt UWV de schadevergoeding als loon over de opzegtermijn. Je WW-uitkering gaat dan pas in als de (fictieve) opzegtermijn is afgelopen. Is de schadevergoeding lager dan het loon over de opzegtermijn? Dan kan de WW-uitkering eerder ingaan. Als het jou te verwijten is dat de vergoeding onvoldoende is, dan kan het zijn dat er geen WW wordt betaald over de rest van de opzegtermijn. Daarom adviseer ik je het met je werkgever eens te worden over de financiële afhandeling en de vaststellingsovereenkomst in te laten zien door iemand met juridische kennis. WAZO Heb je recht op een WW-uitkering, dan ben je ook verzekerd voor de WAZO. Ligt je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na het einde van je WW-uitkering of dienstverband? Dan ben je ook verzekerd voor de WAZO. Heb je recht op de WAZO vanuit je WW-uitkering, dan zal je 100% uitbetaald krijgen van het berekende WW-dagloon. Actuele informatie vind je onder de linkjes. Ik hoop dat het voor jou zo iets duidelijker wordt. Ik wens je heel veel beterschap en succes met solliciteren. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare