Faillissement tijdens zwangerschap verlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MamavanMarouan, 27 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanMarouan

MamavanMarouan Bekend lid

19 apr 2012
    612
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Ik ben op 31 mei bevallen van een prachtige zoon, helaas is me werkgever op de dag van me uitgerekende datum(27mei) failliet gegaan..inmiddels is er al contact geweest met UWV ivm faillissement uitkering en de betalingen. Ben op dit moment nog herstellende van een heftige bevalling en ik vraag me af hoe dit gaat na me zwangerschapsverlof(tevens was ik al een maand in de ziektewet ivm me zwangerschap voor me verlof in ging). Ik weet natuurlijk niet of ik dan in staat ben om te gaan werken. Maar hoe werkt dit allemaal.. Mocht ik nog ziek zijn bij wie moet ik me dan melden en hoe gaat dit, moet dit telefonisch of moet ik op gesprek komen en krijg ik dan doorbetaald..?? Mocht ik wel kunnen gaan werken moet ik me dan ergens inschrijven en wat zijn me rechten en plichten..??

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MamavanMarouan,

Gefeliciteerd met de geboorte van je zoon.

Je geeft aan dat je niet weet of je wel in staat bent om te werken na je zwangerschapsverlof.

Ben je na afloop van het zwangerschapsverlof nog ziek, dan meld je dit op de eerste dag na je zwangerschapsverlof bij UWV telefoon: 0900 9294.
    Je wordt dan binnen een paar dagen gebeld of we nodigen je uit om op het spreekuur te komen. Tot die tijd moet je iedere dag tot 18.00 uur thuis blijven.
    Binnen 4 weken ontvang je van UWV een brief waarin staat of je de uitkering krijgt.

Actuele informatie over rechten en plichten met een Ziektewet-uitkering vind je hier.

Als je wel kunt werken, dan vraag je een WW-uitkering aan.
    Je doet dit via de site werk.nl.
    Hier schrijf je jezelf in als werkzoekende en je vraagt de WW-uitkering aan.
    Om de uitkering via internet aan te vragen heb je een DigiD nodig.

Actuele informatie over het aanvragen van een WW-uitkering vind je hier.

Ik wens je verder veel beterschap toe.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. MamavanMarouan

MamavanMarouan Bekend lid

19 apr 2012
    612
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je een ww uitkering aanvraaht gaat ddaar natuurlijk nog een tijd overheen dat get verwerkt is! Krijg ik dan in de tussentijd niets betaald?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MamavanMarouan,

Doelstelling van UWV is om de aanvraag van een Ziektewet- of WW-uitkering binnen 4 weken afgehandeld te hebben.

Je dient er rekening mee te houden dat de eerste betaling even op zich kan laten wachten. Binnen 4 weken na je eerste werkloosheidsdag óf binnen 4 weken na ontvangst van je aanvraag als deze later ontvangen is dan je eerste werkloosheidsdag krijg je een beslissing van UWV. Heb je recht op een WW-uitkering, dan ontvang jij met terugwerkende kracht de eerste betaling.

Dit geldt ook voor een aanvraag van een Ziektewet-uitkering.

Actuele informatie over de eerste betaling van je Ziektewet-uitkering vind je hier en van de WW hier.

Ik wens je veel beterschap.

Met vriendelijke groet,

Martijn
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina