Beste forumleden, Wellicht dat jullie me kunnen helpen met het volgende. Voor mijn werk heb ik elk jaar trainingen, die ik moet volgen. Nu valt een groot deel van die trainingen net in m'n zwangerschapsverlof. Ik heb zo'n voorgevoel dat dit niet zomaar mag. Mijn werkgever heeft er helaas geen ervaringen mee, en moet ook het nodige navragen. Maar wat zijn mijn rechten en plichten? Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Verlof is verlof, tenminste bij ons. Wanneer je er graag heen wil mag je bij ons gaan, het is dus vrijwillig. Ik weet niet om wat voor cursussen het gaat, of dit eventuele papieren in gevaar komen als je niet om tijd voor herhaling bent geweest. Maar volgens mij mogen ze je het niet verplichten.
Dank je wel voor je antwoord. M'n werkgever had het hier ook al over, dat het waarschijnlijk op vrijwillige basis zou zijn. De zou de cursussen ook nog na m'n verlof kunnen volgen, alleen zit er dan een kosten plaatje voor m'n werkgever aan. Vandaar dat ze natuurlijk liever willen dat ik het nu doe, dan later.
In je verlof ben je afwezig van je werk en dus ook van cursussen. Je kunt toch niet in de weken na je bevalling op een cursus gaan zitten? Ik zie het al voor me, met zo'n enorme bloedvlek in je jurkje omdat de cursus zo interessant is dat je dat kraamverband vergeten bent. Haha nee onzin natuurlijk, maar het lijkt me niet verplicht nee. Als je kunt en wilt kun je natuurlijk wel vrijwillig gaan, maar let dan wel op dat er niet automatisch verwacht wordt dat je ook wel kunt komen werken.
In mijn verlof van Jitte stond er voor mij ook een training gepland. 3 dagen, met telkens een paar weken ertussen. De eerste dag zou voor de bevalling zijn, de tweede een week of drie erna. De laatste dag zou weer zijn als ik weer aan het werk was. Ik heb er niet eens aan gedacht om te gaan. Ik heb mijn manager gemailed dat ik de eerste 2 dagen niet kon omdat ik dan zwverlof had en dat ik wel met de volgende ronde mee zou gaan... Overigens had ze dat zelf ook al bedacht. Tenslotte is een cursus of training ook gewoon werktijd en je mag niet werken van 4 weken voor de bevalling tot 6 weken daarna. Dat is wettelijk zo geregeld. En achteraf maar goed ook, want ik ben bevallen op de eerste cursusdag.. En mijn groepje moest een flink eind rijden en hadden nog autopech ook... Was ik op de vluchtstrook bevallen...
Ik zou kijken of je niet gewoon een jaar kan skippen en dan volgend jaar die cursus terug kan volgen. En anders, dan moet het maar nadat je terug bent.
Verlof is verlof dus je hoeft niet. Ik begin nu in de fase van mijn verlof te komen dat ik een dagje 'werken' wel een leuk uitje vindt en dus gewoon ga. Maar als het niet zou kunnen, ging ik zeker niet. Behalve dat ik het gezellig vind, doe ik sommige dingen ook liever nu dan na mijn verlof. Dan komt het bovenop de drukte van het werk terwijl ik nu het gevoel heb dat ik er gewoon tijd voor heb. Maar dat zal iedereen anders ervaren.
O ja, ik ben trouwens wel naar de laatste vergadering geweest die in mijn verlof viel. Dat was ongeveer 2 weken voor ik weer moest gaan werken. Gewoon, om weer even iedereen te zien en vast op de hoogte te zijn van de meeste bijzonderheden. Die dag heb ik ook een uurtje uitgetrokken om de dossiers van mijn bewoners door te lezen, zodat ik dat niet hoefde te doen op een gewone werkdag, want daar heb je dan geen tijd voor.
Bij ons is het vrijwillig. Ik heb een collega die ook gewoon haar cursus heeft gevolgd. 3 dagen, die heeft ze aan haar verlof geplakt zodat ze die dagen weer "terug kreeg". Als ze niet had gewild of gekund had ze de cursus na haar verlof gedaan. verplichten mogen ze je niet. Maar als je je nog goed voelt en je hebt de puf, waarom niet. Ik denk dat het de werkrelatie met je baas/ manager allen maar ten goede komt.
Hey Fien ik werk als opleidingscoordinator dus weet het een en ander van trainingen. Bij ons op kantoor mogen er geen cursussen worden gepland tijdens het zwangerschapsverlof. Verlof is verlof. Wel zou je natuurlijk vrijwillig een cursus mogen volgen en dan inderdaad zoals cooksie zegt in overleg met je werkgever eventueel bespreken dat je de cursusdagen weer achter je verlof plakt. Wettelijk ben je in iedergeval niet verplicht om een cursus te volgen tijdens je verlof. Ik zou vooral doen waar je je lekker bij voelt. Meestal moet je voor trainingen ook nog een stuk reizen. Zou ik ook even meenemen. Natuurlijk is het voor je werkgever goedkoper als jij de trainingen gewoon tijdens je verlof doet omdat je dan waarschijnlijk op een herhaling of groepsles kan maar daar zou ik me niet door laten beinvloeden.