Goedemiddag. Over een week stopt mijn zwangerschapverlof. Ik word dan weer 100% ziek gemeld ivm bekkeninstabiliteit zwangerschaps gerelateerd. Ik heb te horen gekregen dat ik per 14-4 geen contract verlenging krijg. Nu ben ik vandaag bij de arbo geweest en hij wil dat ik 100% ziek gemeld wordt, maar wel een aantal uur ga werken (administratief ipv in de zorg). Ik vind dit voor hun profiteren van de situatie, ze krijgen geld van het UWV en ik moet terwijl ik 100% ziek ben wel rot klusjes komen doen? Ook staat dit volgens mijn fysio en huisarts mijn herstel in de weg, omdat zelfs een uur zitten te lang is momenteel. Zoals t er nu uitziet zal ik dus ook ziek uit dienst gemeld worden per 14-4. Hoe dan verder? Want nu solliciteren is zinloos want ik kan niet werken ivm de pijn..
Beste Aurin, Wat een rotsituatie, dat je contract niet verlengd wordt tijdens ziekte. Ik kan me voorstellen dat het verwarrend voor je is, dat je werkgever je toch wil laten werken terwijl je ziek bent. Ik zal uitleggen hoe dit in elkaar zit. Wanneer je bij de werkgever wordt ziekgemeld, is je werkgever verplicht passend werk voor je te zoeken. Op jouw beurt ben je verplicht dit passende werk uit te voeren. Wanneer je gezondheid dit toelaat natuurlijk. Het is dus niet raar dat ze je gedeeltelijk ander werk willen laten doen. Wanneer je ziek bent door je zwangerschap of bevalling, betaalt UWV de Ziektewet-uitkering. Maar als je gedeeltelijk werkt, worden de gewerkte uren in mindering gebracht op de Ziektewet-uitkering. Wanneer je ziek uit dienst gaat, is je werkgever verplicht dit aan UWV te melden zodat UWV weet dat het geld in vervolg op jouw rekening gestort moet worden. In die situatie zal je bij de medische dienst van UWV aangemeld worden. Hiermee maak je afspraken over eventuele re-integratie en sollicitatieplicht. Actuele informatie over ziek uit dienst gaan vind je hier. Ik wens je een voorspoedig herstel. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team UWV Webcare Team - UWV - Over UWV