Zwangerschapsverlof 0 uren contract en onregelmatige uren

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Wasrek, 14 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Goedenavond,

Ik heb een 0 uren contract met mijn werkgever. Vanwege de aard van de werkzaamheden werk ik onregelmatig en kan ik de ene maand 25 of meer uren gemaakt hebben, en de andere maand maar 4 uur totaal.
    Heb ik ook gewoon recht op verlof en hoe wordt de uitkering dan berekend? Of werk ik te weinig om uitkering te krijgen en moet ik het doen met gewoon niet oproepbaar te zijn?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Wasrek,

Je geeft aan dat je oproepkracht bent en je vraagt je af of je in aanmerking komt voor een zwangerschapsuitkering.

Ja hoor, ook als oproepkracht heb je recht op een zwangerschapsuitkering. De werkgever kan deze voor je aanvragen. Maar je kan dit ook zelf doen.

De hoogte van je uitkering is afhankelijk van hoeveel uur je werkte en wat je verdiende tijdens de zogenaamde ‘referteperiode’. Dit is een periode van één jaar die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan het verlof.

Actuele informatie over de hoogte van de uitkering vind je hier.

Ik wens je een fijne zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Bedankt voor het duidelijke antwoord. Ik heb nog een vervolgvraag. Ik ben namelijk op de dag dat mijn verlof in zou moeten gaan pas net een jaar en drie dagen in dienst. In feite zou ik voor de berekening dan net een maand "tekort " komen als ik het goed begrijp. Wordt de referteperiode dan korter of wordt dat dat berekend als 0 uur gewerkt?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

[FONT=&quot]Beste Wasrek,[/FONT]

[FONT=&quot]Ben je na het begin van de referteperiode in dienst gekomen?[/FONT]
    [FONT=&quot]UWV kijkt dan voor de hoogte van de uitkering niet naar de gebruikelijke periode van één jaar.[/FONT]
    [FONT=&quot]UWV kijkt in dat geval naar de loondagen vanaf het begin van het dienstverband tot en met de laatste dag van de referteperiode.[/FONT]

[FONT=&quot]Uitgebreide actuele over deze berekening vind je hier.[/FONT]
    [FONT=&quot]( onder berekening van de zwangerschapsuitkering / berekening van het dagloon )[/FONT]

[FONT=&quot]Je hoeft dus niet ongerust te zijn dat je uitkering lager uitvalt.[/FONT]

[FONT=&quot]Met vriendelijke groet,[/FONT]

[FONT=&quot]René[/FONT]
    [FONT=&quot]UWV Webcare Team[/FONT]

5. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Fijn! Ik weet genoeg. Bedankt!

6. UWV

UWV VIP lid