ZEZ uitkering

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door LHV, 27 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mooncalf

    Mooncalf Bekend lid

    26 sep 2017
    810
    940
    93
    Vrouw
    Geboortefotograaf
    Maar dat heb ik dus niet. Daarom vraag ik mij af hoe het gaat wanneer dit mineraal is en of er ook een minimaal bedrag is. Door Corona heb ik veel niet kunnen doen , helaas..
     
  2. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.200
    3.250
    113
    Vrouw
    Het maken van foto's voor je portfolio zonder betaling is ook werk (reclame)
    dus hobby matig naar de dierentuin gaan voor foto's en of oefenen met studio settings of natuurlijk licht is allemaal werk. ;) Beetje creatief zijn!
     
  3. LHV

    LHV Lid

    22 jun 2020
    35
    11
    8
    Vrouw
    Inderdaad wel handig om te weten ik dacht dat namelijk ook! Wel irritant eigenlijk dat je zo laat pas te horen krijgt hoeveel je per week verdient. Bij jou is de loonheffing enzovoorts er ook al af?
     
  4. LHV

    LHV Lid

    22 jun 2020
    35
    11
    8
    Vrouw
    Inderdaad dat mag je ook allemaal mee tellen!
     
  5. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.200
    3.250
    113
    Vrouw
    Klopt 400 nog wat is bruto
     
    LHV vindt dit leuk.
  6. LHV

    LHV Lid

    22 jun 2020
    35
    11
    8
    Vrouw
    Dat valt me dan niet tegen wat je krijgt.. natuurlijk minder als normaal maar moeten blij zijn dat we wat krijgen!
     
    hibiscusje vindt dit leuk.
  7. Dogpaw

    Dogpaw Actief lid

    4 apr 2014
    413
    614
    93
    Vrouw
    Ik heb op aanraden van jou @hibiscusje een bericht gestuurd via mijn uwv. Helaas, ze gaan er niet eerder naar kijken.
     
  8. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.200
    3.250
    113
    Vrouw
    Wat zuur ! Ik hoop dat je dan max 2 weken hoeft te wachten.
     
  9. LHV

    LHV Lid

    22 jun 2020
    35
    11
    8
    Vrouw
    Ah wat balen zeg.. hopelijk heb je snel bericht!
     
  10. Dogpaw

    Dogpaw Actief lid

    4 apr 2014
    413
    614
    93
    Vrouw
    Ik hoop het ook.
     
  11. Mooncalf

    Mooncalf Bekend lid

    26 sep 2017
    810
    940
    93
    Vrouw
    Geboortefotograaf
    Uiteraard reken ik dat soort dingen mee.. net als werkzaamheden op Social media etc. Fotografen schort het meestal niet aan creativiteit hè ;)
     
    hibiscusje vindt dit leuk.
  12. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Er wordt alles meegeteld ook aqusitie en puur uren die je in instagram doorbrengt bijvoorbeeld etc. Ik ben influencer ik tel gewoon uren wat ik op mobiel ziet :roflmao:
    30 uur per week moet zeker lukken gewoon in agenda zetten: werk, aqusitie 3 uur per dag. Andere uren administratie, besprekingen, email, fotografie buiten etc. Genoeg diengen te bedenken.
    Ze gaan het pas controleren als ze twijfelen aan je Werkzaamheden duS stel Je hebt 3 facturen maar per jaar totaal €100 maar je zeg dat je 1300 uren per jaar werkt etc.
     
  13. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Ik vind die urennorm best streng hoor. Ik moet echt álles wat ook maar enigszins bedrijfsgerelateerd is opschrijven en meetellen om daar aan te komen. Terwijl ik echt zeer rúim boven modaal verdien. Dat voelt soms wel wat krom. Al ga ik er inderdaad vanuit dat ze juist vanwege dat inkomen er nooit echt naar zullen kijken.
     
  14. Mooncalf

    Mooncalf Bekend lid

    26 sep 2017
    810
    940
    93
    Vrouw
    Geboortefotograaf
    Ja, dat begrijp ik wel, ik noteert de tijd dat ik bezig ben buiten het letterlijk fotograferen om ook wel (ook Social media etc, gesprekken enz). Maar alsnog wordt het krap. Misschien komt het omdat mijn vriend en ik beide zzp'ers zijn. Ik heb overdag de zorg voor mijn dochter en een auto-immuunziekte. Voor mijzelf hoef ik ook niet persé aan de urennorm te komen om rond te komen. Dat is in mijn situatie misschien dus nog weer anders dan wanneer je je meer op je bedrijf kunt storten. Vandaar mijn vraag, waar ik alsnog geen antwoord op heb..:roflmao:
     
  15. hibiscusje

    hibiscusje Fanatiek lid

    31 mrt 2020
    2.200
    3.250
    113
    Vrouw
    ik denk dat niemand je daar antwoord op kan geven de maximale uitkering is op t moment die 380 ong....
    Als jij minder uren draait zal je naar ratio worden betaald. Er is geen rekenhulp die dat voor je kan uitrekenen.

    De hoogte van de zwangerschapsuitkering en bevallingsuitkering is maximaal 100% van het wettelijk bruto minimumloon. U krijgt een maximale uitkering als u in het voorafgaande jaar minimaal 1.225 uur heeft gewerkt. Werkte u minder dan 1.225 uur? Dan hangt de hoogte af van uw winst in het voorafgaande jaar. Ook als u nog maar kort als zelfstandige werkt, kunt u een ZEZ-uitkering aanvragen. UWV berekent uw ZEZ-uitkering dan over het aantal dagen dat u als zelfstandige heeft gewerkt.

    dus ik denk dat dat afwachten word voor je.
     
  16. Mooncalf

    Mooncalf Bekend lid

    26 sep 2017
    810
    940
    93
    Vrouw
    Geboortefotograaf
    [
    Ja dat stukje had ik inderdaad gelezen. Dat wacht ik het af! Zie het vanzelf wel ;)
    Kleinste zorg op dit moment.
     
    hibiscusje vindt dit leuk.
  17. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Als je niet kan maken dat je wel voldoet aan de norm dan krijg je geen zez of amper iets.. Zo moelijk is het niet 26 uren in agenda opschrijven:roflmao: mocht belasting controle komen kondigen ze het ruime weken ervoor en zeggen precies wat ze gaan kijken.
    het is maar wat je wil Max zez of niet. Ik zou niet zo moeilijk doen als je tenminste 3 werkgevers kan factureren per jaar en voldoende doorstroming heeft inkoop/verkoop. Als je helemaal geen activiteiten vertoont in je facturen dus ook geen 3 verschillende opdrachtgevers dan ook al kan je voldoen aan minimuum uren ben je geen zzper

    ik zou verder je eigen belastingconsulent vragen want ze hebben precies ins en outs voor de hoogte van de uitkering. Ik heb 7 jaar terug het aan mijn belastingAdviseur gelaten hij heeft het zelf aangevraagd voor mij.
     
  18. Lieverding

    Lieverding Fanatiek lid

    9 jun 2019
    1.202
    453
    83
    Vrouw
    Ik heb trouwens zez gevraagd en gelijk twee dagen lager brief van bevestiging gekregen. Er staat geen hoogte van bedrag maar wordt maximale dus.
    Ze hebben het aanvraag nu echt versimpeld, ik weet nog 5 jaar terug moest Ik echt zoveel invullen dat ik de meeste niet eens wist wat en moest steeds belastingadviseur bellen.
     
  19. Mooncalf

    Mooncalf Bekend lid

    26 sep 2017
    810
    940
    93
    Vrouw
    Geboortefotograaf
    Ehhhh oké. Juist ja. Dank voor je bijdrage.
     
  20. Rabi

    Rabi Fanatiek lid

    9 mei 2019
    1.015
    893
    113
    Vrouw
    Omgeving Amsterdam
    Weet iemand trouwens dit; wordt de totale uitkering bepaald op 1 datum? Ik ontvang een deel in 2020 en een deel in 2021. Het is nu berekend op basis van 2019. Geldt dat ook voor het deel in 2021? 2020 was geen best jaar namelijk met Corona en zwangerschapsmisselijkheid. ;)

    Ik ga er vanuit dat het gewoon op 1 moment wordt bepaald voor de hele uitkering en dat dus alles op basis van 2019 wordt uitgekeerd. Maar steeds als ik die tekst lees mbt hoe het wordt berekend merk ik toch een lichte twijfel.
     

Deel Deze Pagina