ziek tgv zwangerschap en 13 weken ww

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door april2012mama, 27 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. april2012mama

april2012mama Actief lid

27 aug 2011
    345
    0
    0
    Hoi,

Ik kom net uit mijn WAZO en krijg nu weer ww. Voor mijn zwangerschap ben ik gedeeltelijk (beneden 35% afgekeurd) en heb daarna een paar mnd ww gehad. Toen zwanger geworden en daardoor ziek. Nu weet ik niet wat mijn einddatum van de ww is omdat mij door UWV zowel verteld wordt dat de eerste 13 weken ww doorlopen en is mij ook al verteld dat deze niet meetellen en ik die 13 weken dus nu langer ww krijg. Op dit forum en andere forums op internet lees ik dat ik niet de enige ben die zo wordt voorgelicht door UWV. Sommige hebben hun gelijk gekregen na het indienen van een klacht omdat de 13 ww onterecht wel waren afgetrokken. UWV webcare gaf aan dat ze voorbeelden van dit forum mee wilden nemen in het overleg binnen UWV.
    Op de site van uwv staat dit:

Ik heb een WW-uitkering
    Wordt u ziek door uw zwangerschap voordat u met verlof bent gegaan? En is dit nog voor voor de periode van 6 tot 4 weken voor de uitgerekende datum? Dan heeft u recht op een Ziektewet-uitkering, totdat uw zwangerschapsuitkering start.

Wordt u in deze periode ziek, maar niet door de zwangerschap? Dan loopt uw WW-uitkering maximaal 13 weken door. Deze periode kan ook korter zijn dan 13 weken. Want de WW-uitkering stopt, zodra uw zwangerschapsuitkering begint.

Wie kan mij vertellen hoe het nu echt zit, waar dit terug te vinden is en wie heeft het zwart op wit en hun gelijk gekregen?

Groetjes!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste april2012mama,

Ik ga het voor je uitzoeken en kom er zo snel mogelijk op terug.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. april2012mama

april2012mama Actief lid

27 aug 2011
    345
    0
    0
    Dank je Yvonne!

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste april2012mama,

Je wilt weten hoe het zit met je einddatum van de WW omdat je ziek bent geweest door je zwangerschap.

Als je ziek bent door je zwangerschap stopt de WW inderdaad direct met uitbetalen. De reden hiervan is dat je recht hebt op een betaling van 100% van je dagloon. Dit is vanuit de WW niet mogelijk. Vandaar dat de Ziektewet de betaling overneemt.
    Maar tijdens de eerste 13 weken van de ziekmelding blijft je WW-uitkering wel verder lopen en gebruik je het WW-recht wel op. Dit staat ook in de wet zo beschreven.

Ik kan me voorstellen dat het vervelend is dat hier onduidelijkheid over bestaat. Binnen UWV doen we er alles aan om deze onduidelijkheid weg te nemen.

Je geeft aan dat er klachten zijn ingediend en dat er toen gezegd is dat deze 13 weken onterecht zijn afgetrokken.
    Webcare heeft hier onderzoek naar gedaan. Het blijkt dat in de meeste gevallen is afgeweken van de wet- en regelgeving en dat daarom de klachten gegrond zijn verklaard.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. april2012mama

april2012mama Actief lid

27 aug 2011
    345
    0
    0
    Hoi Yvonne dank je voor je antwoord.
    Wat bedoel je dan met de klachten zijn gegrond verklaard? Dan hebben deze vrouwen toch gelijk gekregen? Je geeft aan dat er is afgeweken van de wet en regelgeving. Misschien lees ik het verkeerd maar dit lijkt een tegenstrijdig antwoord.
    In april en mei zijn door Ella en Mariƫl nog reacties geplaatst op een soortgelijke vraag hier op het forum. Daar gaf iemand aan in het gelijk te zijn gesteld en na aanleiding hiervan hebben jullie deze voorbeelden gebruikt voor overleg en zijn de persoonlijke gegevens van deze vrouwen gevraagd. Ik heb inmiddels contact met de rechtbijstand om dit uit te zoeken.

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste April2012mama,

Er is in het verleden inderdaad iemand in het gelijk gesteld na het indienen van een klacht en bezwaar. Er is hierbij inderdaad afgeweken van de wet- en regelgeving. Dit was een individueel geval die aan de hand van de persoonlijke situatie beoordeeld is.

Ik hoop dat het voor jou wat duidelijker is zo.

Met vriendelijke groet,

Ellen
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV

Deel Deze Pagina