Onduidelijkheid m.b.t uitbetaling(en)

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door MadeWithLove, 27 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MadeWithLove

17 dec 2011
    26
    0
    0
    Beste UWV Webcareteam,

Ik heb twee vragen. Ik ben in loondienst bij een internationale werkgever met kantoren in Nederland. Ik heb een contract van 32 uur. Sinds februari 2011 zit ik echter in de ziektewet (vanwege verergering van klachten als gevolg van een chronische ziekte).

Omstreeks dezelfde tijd is ook bekend geworden dat het bedrijf zijn kantoren in Nederland sluit in 2013. Al snel werd duidelijk dat mijn functie binnen een paar maanden overbodig zou worden. Terugkeren in een andere functie bij dezelfde werkgever (in Nederland) is niet mogelijk vanwege de sluiting. Er werd (mede vanwege het feit dat ik een chronische ziekte heb) dus al vrij snel besloten om voor mij een reïntegratieproces tweede spoor op te starten om mij de kans te geven bij een andere werkgever aan het werk te kunnen komen voordat ze zouden gaan sluiten. Dat proces loopt nog steeds. Het eerste jaar is reeds voorbij. In die periode kreeg ik 100% van mijn loon. Sinds februari 2012 is echter het tweede jaar ingegaan. Sindsdien krijg ik 70% van mijn loon betaald. Nu ben ik eind vorig jaar onverwacht zwanger geraakt. Daardoor heb ik recht op een zwangerschapsuitkering van 't UWV tijdens mijn zwangerschaps- / bevallingsverlof straks (vanaf 22 mei). Ik heb inmiddels van mijn werkgever begrepen dat jullie dit via de werkgever zullen uitkeren. Wat ik ook begreep, is dat dit net als mijn loon tijdens het 2e jaar van mijn reïntegratieproces gewoon 70% van mijn loon zal zijn. Nu lees ik echter op jullie site:

"Werkte u in de periode voor uw zwangerschapsverlof minder door ziekte of verlof? Dan kijken wij naar de periode daarvóór, waarin u niet ziek was of verlof had."

Dat brengt mij in verwarring. Als jullie namelijk naar de periode zouden kijken waarin ik niet ziek was of verlof had, dan zou ik recht hebben op 100% van mijn loon, niet 70%. Waarom krijg ik dan toch maar 70% tijdens mijn zwangerschapsverlof nu? Vooral ook vanwege het feit dat dit verlof volgens mijn werkgever niet tot de 104 weken van mijn ziekteperiode gerekend wordt (ik heb namelijk geen klachten gerelateerd aan mijn zwangerschap).

Over dat laatste (dat mijn zwangerschapsverlof niet tot mijn ziekteperiode gerekend wordt), heb ik nog een vraag. Omdat het verlof niet tot mijn ziekteperiode gerekend wordt, zal het er na afloop van de 104 weken (in februari 2013) apart bij opgeteld moeten worden volgens mijn werkgever. Nu hebben ze mij echter al wel medegedeeld dat ze van plan zijn mijn loondoorbetaling in februari 2013 (na die 104 weken dus) stop te zetten. Wat nu als ik op dat moment nog geen andere inkomsten heb? Zij mogen me naar hun zeggen op dat moment wettelijk gezien nog niet ontslaan (pas na die 16 extra weken, in juni 2013). Ik blijf dus zogezegd tot juni 2013 in dienst. Mogen ze dan wel mijn loon stopzetten in februari 2013? En zo ja, hoe kom ik dan aan geld als ik nog geen andere baan heb? Volgens mij heb ik namelijk geen recht op enige uitkering van welke aard dan ook als ik nog in dienst ben van een werkgever, of wel?

Het is een lang verhaal geworden, maar ik hoop dat ik het goed heb weten te verwoorden en dat u mij enige duidelijkheid kan verschaffen.

Alvast bedankt voor uw reactie.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste MadeWithLove,

Het citaat dat je geeft in je bericht van de UWV site klopt helemaal.
    De hoogte van je zwangerschapsuitkering wordt berekend over de laatste volledige loonperiode voor je eerste ziektedag in 2011.

Wat betekent dit voor jou?
    Tijdens je verlof krijg je via je werkgever 100% van je dagloon betaald.
    Dit dagloon staat in de beslissing die je van UWV ontvangt.
    Je inkomen zal dus waarschijnlijk tijdens je verlof hoger zijn dan het 70% salaris van je 2e ziektejaar.

De periode van je verlof ontvang je geen betaling van je werkgever.
    Je bent tijdens je verlof niet beschikbaar voor re-integratie.
    Hierdoor telt de periode van je verlof niet mee voor de wachttijd van 104 weken.
    Je werkgever betaalt je salaris door tijdens de wachttijd, met uitzondering van je verlof.
    UWV betaalt deze periode je uitkering.

Ik begrijp uit je verhaal dat er bij je werkgever waarschijnlijk onduidelijkheid is over de loondoorbetaling.
    Hij/zij kan hierover contact opnemen met UWV telefoon werkgevers 0900-9295.

Actuele informatie over ziekte voor, tijdens en na zwangerschapsverlof vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap en veel succes met je re-integratie.

Met vriendelijke groet,

Ella
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina