Hallo webteam, Ik ben nu 20 wk zwanger en heel ziek de gynaecoloog heeft ook gezegt dat het beter is om nu rust te nemen. Maar, ik heb een nul uren contract maar, ik heb elke maand een andere loon. Heb ik recht op een ziektewetuitkering en hoe wordt dat berekend. Hoop dat jullie mij kunnen helpen Cecil
Hoi! Ik heb ook een 0-uren contract en tijdens mijn vorige zwangerschap met 30 weken gestopt met werken vanwege BI. Je baas meldt dit aan het UWV, zij bellen met je om te vragen wat er is. Als ze ervan overtuigd zijn dat er voldoende gebeurd is om je werk aan te passen naar de omstandigheden krijg je een brief met de mededeling dat je ziek bent. Dan krijg je van het UWV een ziekte-uitkering die wordt berekend naar het maandelijks gemiddelde van de voorgaande 12 maanden. Tijdens je verlof werkt dat net zo (die berekening)
Hallo Cecil, Wat naar voor je, dat je zo ziek bent dat je rust moet nemen! Het is inderdaad zoals MirW al aangaf: Je meldt je ziek bij de werkgever. Deze meldt bij UWV dat je ziek bent. UWV beoordeelt dan of je ziek bent ten gevolge van je zwangerschap. De werkgever betaalt je loon door en krijgt dit, als je ziek bent ten gevolge van de zwangerschap, vergoed van UWV. Meer informatie. De hoogte van Ziektewetuitkering wordt vastgesteld op basis van het SV loon dat je verdiende in het jaar voordat je ziek werd. Daaruit wordt het dagloon bepaald. Dit dagloon krijg je, bij ziek ten gevolge van zwangerschap, voor 100% uitbetaald. Meer informatie over de berekening van je Ziektewet-uitkering, vind je hier: Ik wens je verder een voorspoedige zwangerschap en ik hoop dat je je snel weer beter voelt! Met vriendelijke groet, Monica
Bedankt! Dus het is niet dat ze bijv naar de laatste 3 maand of 13 weken kijken wat ik ook ergens lees. En ik heb vorig jaar tot mei 2 banen gehad word daar ook nog wat mee gedaan? Omdat ik toen nog niet verl kon werken bij mijn huidige werkgever omdat ik nog met de andere baan zat. Mvg
Geen zorgen. Zoals mijn collega al aangaf, kijken we naar de periode van een jaar voordat je ziek werd. Alleen het loon uit je huidige dienstverband wordt meegenomen. Heb je korter dan een jaar bij je laatste werkgever gewerkt? Dan nemen we het gemiddelde SV-loon uit de periode waarin je in dienst was bij je laatste werkgever. Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcareteam