Bevallen en nare ervaring op sexueel gebied

Discussie in 'De bevalling' gestart door Thauma, 9 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb ooit wat naars meegemaakt. Nu ben ik zwanger (dat staat dus verder los van elkaar) en de kleine is zo ontzettend gewenst...

Nu heb ik tijdens het afgelopen traject gemerkt dat ik geen moeite heb met vrouwelijke artsen/onderzoekers etc, maar wel met mannelijke.
    De bedoeling is ook dat ik thuis in mn veilige huisje ga bevallen, met een vrouwelijke kraamhulp en een vrouwelijke verloskundige erbij.
    In dat geval, mits ze me een beetje mn eigen weg laten zoeken, geen enkel probleem.

Maar ja, geen zekerheden he. Je kan altijd nog naar het ziekenhuis moeten, al dan niet op het laatste moment.
    En dan? Dan moet je maar afwachten wie er dienst heeft.
    In de verhalen die ik hier lees over bevallingen kan het soms een redelijke drukte van belang zijn. 4 mensen die naar je onderkant staan te staren, een kinderarts die binnenkomt voor de kleine, terwijl je daar zo ligt en noem maar op.

Ik weet dat jullie zeggen dat het je allemaal niets kan schelen als je eenmaal aan het bevallen bent. Dat zou mooi zijn. Maar ik acht de kans niet zo groot. In ieder geval zie ik er vooraf erg tegenop. En ik denk dat ik er achteraf ook nog wel eens moeite mee zou kunnen hebben. En ik wil dus proberen er zo goed mogelijk mee om te gaan.
    Kun je in het ziekenhuis aangeven wat je gebruiksaanwijzing is en doen ze daar dan ook wat mee? Kan je al het overtollig personeel weg laten blijven (stagiaires, co's en noem maar op)? Kan je je onderkant bedekt laten worden als er 'vreemden' binnenkomen?

Kortom, is er wel ruimte voor mij als persoon, of moet t via ziekenhuisprotocol?

Ik ga dit binnenkort ook nog met het ziekenhuis bespreken, maar ik sluit niet uit de theorie soms wat anders is dan de praktijk. Vandaar dat ik naar ervaringen vraag.

Dank jullie wel.

2. sietsie

sietsie Bekend lid

13 sep 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    Verderop in je zwangerschap wordt je 'bevallingsplan' besproken. Je mag dit dan gewoon aangeven, ik raad het je zelfs aan om het bespreekbaar te maken.

Je bent inderdaad afhankelijk van wie er dienst heeft tegen de tijd dat je eventueel in het ziekenhuis moet bevallen. Maar mocht dat overdag zijn, dan zijn er vaak meerdere verloskundigen/gynaecologen aan het werk, en wellicht kan er dan gewoon rekening worden gehouden met je wensen.

Zorg er in ieder geval voor dat je ervaringen serieus worden genomen, dat zijn ze ook gewoon verplicht!

3. Yasmijnkai

Yasmijnkai Niet meer actief

Je kan gewoon tijdens je bevallingsplan aangeven of je stagiaires wilt of niet. En wel blijven volhouden want bij mij gingen ze doorzeuren over of er een stagiaire aanwezig mocht zijn. Nee is NEE! Het is jouw bevalling en jij moet jij op je gemak voelen.

4. pookie66

pookie66 Fanatiek lid

9 mrt 2008
    4.888
    1
    38
    Zaanstreek
    Als het goed is heeft de vlos hier al naar gevraagd bij je intake en staat er een aantekening in je dossier.
    Het is wel handig om eventueel een bevalplan te maken waarin je dit nog extra benadrukt in het geval van onverwachte situaties. Ook je partner kan daar extra op letten.
    Ze zullen in het zh er dan zeker rekening mee houden en er alles aan doen om jou ontspannen te houden.

5. McSusan

McSusan Actief lid

3 jan 2011
    298
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb het bij de vorige bevalling aangegeven en daar is rekening mee gehouden. Tijdens de ontsluiting en de persfase zijn alleen de verpleegkundige en de verloskundige in mijn kamer geweest. Helaas vorderde het niet waardoor uiteindelijk ook de gynaecoloog er bij moest. Verder niemand. Na het hechten was ik weer bedekt en toen pas is de kinderarts er bij gekomen.
    Bespreek het bevalplan met je verloskundige en maak dan ook de afspraak dat zij er aandacht aan besteed bij een eventuele overdracht naar het ziekenhuis tijdens de bevalling.

6. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor je reacties. Ik ga het zeker bespreken, maar fijn te horen dat er ook goed mee om kan worden gegaan. Ik hoop het in ieder geval; ik ga mijn best er voor doen. Ik doe in ieder geval een briefje in de ziekenhuistas dat mijn man aan ze kan geven als ik daar onverwachts binnenkom. Daar staat dan in ieder geval al op wat ze wel en niet moeten doen.

Hebben jullie nog tips verder?

Deel Deze Pagina