Ik maak van elke maand een excelbestand met duidelijk de inkomsten en vaste uitgaven, + eventuele bijkomende dingen, en bereken ik een extra bedrag voor eventuele onverwachte kosten. Dan heb je meer inzage in alles
Ik heb in Excel een overzicht van alle inkomsten en uitgaven. Sparen op onze spaarrekeningen gaat automatisch, wordt elke 29e van de maand afgeschreven. Er gaat dan ook nog 1000 euro naar onze bonus rekening van de Rabobank. Dit is voor de uitgaven die je niet elke maand hebt (kapper, kleding, gemeentelijk belastingen enz) en zodra we iets in die categorie kopen, schrijf ik dat bedrag over naar onze betaalrekening. Werkt voor ons prima zo!
Hier ook een excelbestand met al onze vaste lasten. Omdat we vorig jaar heel krap zaten (samen gaan wonen maar mijn vriend studeerd nog maar door zijn salaris l geen toeslagen meer) hebben we de broekriem flink aangetrokken. We hebben leren omdenken, niet sparen wat over is maar uitgeven wat over is. Alle vaste lasten eraf en dan bekijken wat je wil sparen. Hetgeen wat overblijft is voor extra dingen. In het begin konden we minimaal sparen en hadden zelf ook niks extras te besteden. Toen we wat dingen opgezegd hadden (sportschool enz) en gewend waren aan budget boodschappen doen hadden we wat ruimte om extra te sparen en wat geld apart te zetten voor leuke dingen. Nu ben ik meer gaan werken en is het boodschappenbudget iets omhoog de rest gaat naar de spaarrekening. We kiezen er bewust voor geen extra geld apart te houden voor andere dingen. Gaan we eens een dagje weg prima, maar alles wat we meer verdienen gaat naar de spaarrekening.
Het zier er heel mooi uit! 50 dollar per jaar, haal je dat eruit? Haalt hij de uitgaven uit je bankrekening of moet je die zelf erin zetten? Kun je contant utgegeven geld specificeren?
Wij vinden het die kost alleszins waard. Je syncht met je bankrekening, maar als je alles dagdagelijks invoert via de app ben je zoveel accurater in het toewijzen van geld aan budgetten. En sneller om achteraf de opvolging te doen. En ja, ook contant geld wijs je toe aan een budget. Dus als je geld uit de automaat haalt, specificeer je dat als 'transfer' van zichtrekening naar cash. Als je die cash daarna uitgeeft, specificeer je opnieuw waar dat geld naartoe gaat.
Klinkt interessant! Vraagt het veel tijd om bij te houden shakes? En is het geen te ingewikkeld Engels?
Hier ook Excel! Opgedeeld in drie onderdelen: vaste lasten/terugkerende uitgaven (daar valt bij ons ook boodschappen, benzine en afschrijving onder), sparen en bodem. Eerst stellen we vast wat er inkomt in een maand (beide salarissen en wat over is van de vorige maand) daar trekken we dan de vaste lasten vanaf. Wat overblijft delen we op in bodem en sparen. Bodem is bij ons afhaaleten, cadeautjes, kaartjes, etc. Sparen gaat weer naar verschillende rekeningen: eentje voor de auto (onderhoud, afschrijvingen en verzekering), eentje als algemene buffer en eentje met geld dat is bedoelt voor kinderkamer, tuinrenovatie, etc. Ik schrijf iedere uitgave op. En omdat het budget in het begin van de maand wordt vastgesteld is het makkelijker aan het eind van de maand niet te slordig te worden. Terughalen van de spaarrekening is een hogere drempel dan gewoon pinnen. Wel houden we rekening met grote bodemuitgaven, als we bijvoorbeeld een nachtje uit slapen gaan ofzo.
Oh ja, sommige 'spaardingen' gaan dus automatisch. De bedragen die elke maand apart worden gezet voor het onderhoud, afschrijving en verzekering van en auto is eigenlijk ook een soort van sparen. Daarvoor heb ik automatische spaaropdrachten geprogrammeerd en deze posten staan in de 'vaste lasten' kolom van Excel. En blij toe, laatst kreeg de auto kuren. Dan hoeven we ons gelukkig geen zorgen te maken waar we plots die paar honderd euro vandaan moeten halen om aan de garage te betalen en we doen er dan geen boodschap minder om.
Mijn man doet de opvolging. Ik vul enkel de kolommen met uitgaven Maar nee, ik denk dat hij per maand een uurtje eraan bezig is.
Met het verhuizen kregen we van de hypotheker een mooi excel sheet waar al onze vaste lasten opgeschreven moesten worden. Aan de hand hiervan hebben we een extra rekening geopend waar elke maand automatisch alle vaste lasten naar toe geboekt word incl. bijvoorbeeld geld voor onderhoud van de auto's. De rekeningen die per kwartaal betaald worden = bedrag : 3. Rekeningen die per jaar betaald worden = bedrag : 12. Zo gekeken wanneer welke rekening (ongeveer) binnen komt en aan de hand daarvan gekeken hoeveel er op dat moment op hoort te staan om alle rekeningen netjes te betalen. Daarnaast ook vaste spaar opdrachten erin staan zodat we elke maand een X bedrag op de lopende rekening hebben voor de boodschappen, tanken e.d. Vakantiegeld en geld van de belastingdienst zetten we altijd meteen op de spaarrekening of gebruiken we voor onderhoud/vakantie/uitjes.
wij hebben een aparte rekening geopend voor onvoorziene uitgaven wat we gebruiken voor kleding uitjes enz. als dat op is is het op en hebben we geen problemen meer met dat we onnodig teveel uitgeven.
oh god door jullie dacht ik... laat ik eens kijken! Maar we hebben al 300 euro aan boodschappen uitgegeven en het is nog maar 8 juni!! Niet dat we het niet kunnen missen, maar zo opgeteld is het wel zonde!!!!
Het Shakes, ik heb het aangemaakt, maar ik kom er niet helemaal uit hoor. Ik gebruik twee nederlandse banken en kan die gegevens niet importeren. Hoe doe jij dat?
Dan is hij een stuk slimmer dan ik Ik heb sinds gisterenavond diverse programma's geprobeerd: Cashflow Manager Ynab Kasboek.nl Diverse apps uit de google playstore Afas Personal Maar ze werken geen van alles optimaal of hebben niet alle benodigde features. Toch maar Excel. Heeft een van jullie een fijn format?