Mutsje op, ook 's nachts?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Dot, 9 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Ik ben wel een voorstander van mijn baby vaak een mutsje te laten dragen.
    Vooral nu ie in januari geboren gaat worden.
    Op de slaapkamer koelt het ook wel af.
    En een lekkere goede slaapzak heb ik al.
    Mag een baby 's nachts ook een mutsje op?

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Tuurlijk.. Sowieso heeft de kleine niet direct een echte dag en nacht ritme. Waarom overdag dan wel een mutsje, en 's nachts niet.
    Gewoon het mutsje geven als je denkt dat je baby anders een koud koppie krijgt.

Of hij/zij het echt koud heeft, kun je goed voelen in het nekje. Een koud handje of voetje zegt daar weinig over.

3. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Naar mijn weten, als de temp. schommelt, moet een pasgeborene altijd een muts op, zoiezo de kraamweek.
    Omdat alle warmte via het hoofdje gaat.

4. Dot

Dot Fanatiek lid

18 nov 2007
    1.958
    0
    0
    Omdat ik dacht dat de kraamzorg het misschien zou afraden als het over het gezichtje van de baby zakt, met bewegen...
    Overdag heb je er meer kijk op. ;)

5. Linda86

Linda86 VIP lid

Bij ons zaten de mutsjes wel strak genoeg dat ze niet over het gezicht konden zakken hoor (niet té strak natuurlijk ;)). Wij hebben alleen in de kraamweek mutsjes gebruikt en nu nog in de kinderwagen, maar binnen nooit meer.

6. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Wij hebben tot dat ze zich goed op temperatuur kon houden een mutsje gebruikt. ( december baby) dit was toch wel een paar weken met een mutje en een kruikje slapen. Anders was het toch echt te koud.

7. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

Je mag de baby geen muts op doen als ze in bed liggen, dwz onder de deken of in slaapzak, dit geldt zowel overdag als 's nachts. ze kunnen dan oververhit raken, aangezien ze via het hoofd de warmte kwijt moeten kunnen raken. Buiten in de kinderwagen 's winters natuurlijk wel.
    Als je bang bent dat ze het koud krijgen kun je de temperatuur in de kamer aanpassen, of een extra deken doen.

8. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Nou Kaatje K ik MOEST Denyce in bed gewoon een muts op doen hoor ;)
    Haar temp. was dan ook 34 en 35.
    En ook bij de 2e moest dit!
    En haar temp. was gewoon normaal.

9. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Pasgeboren baby's die zelf de temperatuur nog niet voldoende op peil kunnen houden mag je zeker wel een mutsje op doen. Ook snachts. Zorg er wel voor dat het en goed passend mutsje is anders gaat de warmte nog verloren.
    Ik las ook dat iemand zei de temperatuur van de slaapkamer aanpassen. Ik zou zeggen draai de verwarming niet te hoog. 18 graden op een babykamer is perfect.
    Eventueel kruiken kan je er ook bij gebruiken en / of extra laken / deken.

Kwebbel

10. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

dit is mij altijd verteld, en ik heb net net nog even nagezocht. misschien is het in nederland anders? ik woon in engeland, en hier werd je heel expliciet gewaarschuwd dat het absoluut niet mag ivm wiegedood...

11. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    OOw dat zou idd het verschil kunnen zijn, ik weet niet hoe het in de UK werkt haha
    Maar hier is t over t algemeen normaal in de kraamweek.

12. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

en zelfde voor kruik trouwens, alleen om bedje voor te verwarmen nooit met baby in bed. maar dat is in nederland ook zo dacht ik want dat vertelde mijn moeder al..

13. WishfulDreaming

WishfulDreaming Fanatiek lid

24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Hetzelfde wordt hier in België gezegd...

14. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Hier in Nederland mogen kruikjes wel in bed hoor. Alleen moet je een kruik nooit tegen de baby zelf aanleggen. Zorg dat er altijd een laken/deken tussenzit en dat de opening van de kruik van de baby af ligt.

Een muts wordt over het algemeen alleen de eerste paar dagen tot eerste week gebruikt. En dan alleen als het nodig is vanwege de temperatuur.
    Als een baby bijvoorbeeld 37.4 heeft hoef je dus geen muts te gebruiken. Praat je over een temperatuur van bijvoorbeeld 36.7 dan is een muts prima. Je hebt het dan ook niet over warme-stuwing.

Momenteel werk ik ruim 10 jaar op een kraam-verlosafdeling met steeds de nodige bijscholing op allerlei raakvlakken, maar muts op.. gerelateerd aan wiegendood in de kraamweek.. is mij niet bekend.

Misschien dat het voor andere landen anders is.

Kwebbel

15. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

ik vind ze in engeland zowieso vrij spartaans, de toegestane hoeveelheid dekens heb ik ook moeten verdubbelen voor hij lekker sliep. en wat ze qua kleren doen, 's winters pakken ze ze debiel in, maar zomers ook met slecht weer amper een jas aan.

maar oververhitting gerelateerd aan wiegendood moet toch in nederland ook bekend zijn? vandaar dat je de kamer niette warm mag maken en niet te veel dekens mag...

SamenLief vindt dit leuk.
  16. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Idd hier ook de kruiken (2) in bed bij de baby, met 1 hand ertussen en uiteindelijk naar de achterkant van t bed.
    Ik had t probleem zelf niet want mn 2e lag naast mij en fungeerde ik als de kruik ;)

17. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Jazeker. Maar ik noemde muts op en wiegendood ;) En een muts op wil niet zeggen dat een baby oververhit gaat raken. Vandaar mijn voorbeeld erbij van een wat lage temperatuur en muts dat dat helemaal goed is.

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou eerlijk gezegd 's nachts niet zo snel een mutsje opdoen bij een baby. Eva heeft alleen de eerste dag een mutsje opgehad binnen, daarna alleen buiten. Als het niet nodig is om een baby warm te houden, zou ik het ook niet gebruiken.

Deel Deze Pagina