Hallo allemaal. Ik heb een zoontje van 16 maanden.Sinds een twee weken kan hij zo giftig worden dat hij met zijn hoofd overal tegenaan gaat slaan,en met zijn handjes in zijn gezicht en op zijn hoofd slaat!Hij heeft nu dus al menig blauwe bult en bloedlip gehad!Zelfs met zijn hoofd op de grond slaan is geen probleem. Heb het in het begin genegeerd,omdat ik hoopte dat hij dan op zou houden,maar dat doet hij dus niet! Hij kan nu ook echt om het minste boos worden,en dan gaat hij zich dus gelijk zo gedragen! Wat kan ik hier aan doen,en is dit normaal?Heb nog nooit een kindje gezien met zo'n driftbui,en zo agressief! liefs een wanhopige mama
goh! moeilijk zeg. heb het wel eens gezien op tv bij supernanny ofzo. maar zelf heb ik er geen ervaring mee. weet ook niet meer hoe die"supernanny" dat oploste. ik denk dat je hem gewoon moet afleiden. zodra hij bv vraagt mama ik wil een koekje (ik zeg maar wat) en jij zegt nee en je ziet dat hij zich daar boos om gaat maken. dan kan je bv zeggen ik ga met de blokken spelen! zodat hij het koekje vergeet en zich op iets anders gaat focussen ofzo. mss een stom voorbeeld maar nu snap je wat ik bedoel met afleiden. wel erg moeilijk! aan de ene kant zou ik ook zeggen negeren, maar dan word het mss alleen maar erger tot hij zich echt gaat verwonden... beter gewoon afleiden en veel complimenten geven als hij wel lief luisterd... suc6!! ps, als je van plan bent om dit voorbeeld te gebruiken. laat dan even weten of het werkt! ben benieuwd
herkenbaar, alleen hier gelukkig nog geen blauwe plekken of bloedingen hoewel: Ze heeft zichzelf wel een flinke bijtplek gebeten waarschijnlijk... maar dat heb ik haar gelukkig niet vaak meer zien doen/proberen. Met het hoofd tegen de tafelrand (in de kinderstoel) slaan, tegen de grond, tegen de deur, tegen een raam... alles wat maar pijn doet, zie ik voorbij komen helaas. ik heb toevallig van de week iets soortgelijks gevraagd en het topic net even omhoog gehaald.
Hallo, ik heb zelf een zoontje van 9 maanden en ben pedagoge. Uit werk en nu helaas ook in praktijk herkenbaar. Nog niet zo extreem als ik hierboven lees bij mijn zoon maar wel de boosheid en drift. Tips: - een eerste nee zeggen. En dan juist aai, aai - vaak zijn ze al te boos dus probeer alert te zijn op voortekenen en eerder in te grijpen of af te leiden. - vaak gaat het om drift omdati iets niet mag of lukt. als ze dan zo aggr. gaan doen dus eerst een nee als teken dat dit niet zo hoeft 9niet roepend of schreeuwend maar erheen, ga op kindniveau zitten en zeg rustig nee ..... niet doen - vervolgens aanraken en nog eens zeggen nee, doe maar rustig - bij oudere kinderen vraag je uiteraard wat er is. - jongere kinderen afleiden - als dat ook niet helpt en ze boos blijven kun je 2 dingen doen afhankelijk van eigen inschatting.... bij je nemen als er echt wel wat aan de hand lijkt of als het dreinen is wegzetten veilig. bijv. in de box of in bed. prikkelvrije omgeving en rustig. dan na 5 a 10 minten (in de gaten houden of huilen en dingen afnemen of toenemen) er weer heen gaan en opnieuw beginnen. volhouder wint ik doe dit met mijn zoon ook voorbeeld... zoontje wil niet in de buggy om weg te gaan en verzet zich hevig om eruit te komen. als eerste zeg ik dan ssst Luuk nee niet doen dan leg ik mijn hand op zijn buik en doe hetzelfde meestal nog zonder succes dan ga ik zijn favoriete liedje zingen en vrijwel altijd krijg ik hem dan rustig. ondertussen ga ik wel door met hem vastmaken. ik stop niet voor hem maar leid af en ga door als dat niet helpt dan negeer ik het of als hij echt hysterisch wordt neem ik hem bij me en ga daarna opnieuw rustig beginnen. Eigenlijk altijd met succes succes
bedankt voor de adviezen!Heb de kleine nu in bed(met weer een mooie blauwe bult op zijn hoofd) wegzetten gaat denk ik niet lukken,want hij slaat gerust met zijn hoofd tegen de box en zijn bed. Ga morgen beginnen met rustig nee dat mag niet zeggen,en dan erbij zitten.meestal word hij ineens agressief,als hem iets niet in 1 keer lukt,dus dat is moeilijk met ingrijpen!maar ga zeker aan de slag met de tips! @Athina: thanx,heb je topic ook gelezen,en moet eerlijk zeggen dat ik wel een beetje opgelucht ben dat mijn zoontje het niet alleen heeft!Was al bang dat ie wat verkeerd had zitten in zijn hoofdje.Gaat het met jouw kleine meid al beter?