De eerste 5 jaar kunnen wij niet kopen. Vriend is failliet gegaan en schulden opgebouwd dit is hij netjes aan het afbetalen en aangezien alles bijna voldaan is zijn wij aan het kijken voor een ander huis. Wij wonen nu in een flat , heerlijk ruime woonkamer , keuken en badkamer maar geen lift , slaapkamer van de kinderen hebben we al door midden gehakt , weinig opbergruimte qua kasten etc. We willen graag verhuizen en nu we bijna uit de schuld zijn , alles op een rijtje hebben en spaargeld vinden we nu dit verantwoord. Probleem is alleen we verdienen te veel voor sociaale huur , maar als je kijkt naar vrije sector vaak te weinig omdat ze maar 50% van het tweede salaris mee nemen in de berekening. Dus we hangen er lekker tussen in... En nu ? Is ook gewoon zuur want het gaat er elke keer om dat we het net niet redden qua inkomenseis. gaat steeds om maar een paar 100 euro. Als ze wel allebei de salarisen mee rekenen redden we het makkelijk. Heb al gebeld maar ze moeten zich echt aan de regel houden , al kom je 50 euro te kort zoals het geval is bij een woning waar we helemaal weg van zijn. Daarbij gaan we dan 100 euro meer betalen en hebben het 3x zo groot en die 100 euro is dan 55 euro meer huur en 45 euro gas licht water (zelf berekenend ongeveer). Sociale huur gaat niet en zijn wachtlijsten op 1 gezins woningen van hier tot Tokio in onze regio dus had sowieso geen nut gehad als we dan een woning op mijn salaris zouden nemen (vriend verdiend sowieso boven de grens). Daarbij is vriend langer ingeschreven en ik ben nog jong dus heb niet veel jaren. Ik denk dat er meer mensen zijn die dit probleem hebben gehad omdat het echt om midden inkomen gaat. Hoe hebben jullie dit op kunnen lossen?
Tja wij zitten met het zelfde... althans niet met fallisement enz maar dat we niet kunnen verhuizen i.v.m dat we teveel verdienen. Je kan trouwens wel huren in de sociale sector maar komt pas in aanmerking voor huizen vanaf 700 euro geloof ik? Particulier dan betaal je ook minimaal 700 euro en vaak nog meer... Ik heb al tig keer een klacht ingediend maar er wordt gezegd regels zijn regels... Tja als ze uitzonderingen gaan maken dan is het einde zoek natuurlijk! Wij hebben zelf weleens zitten denken om te zeggen dat we uit elkaar gaan.. 3 maanden apart wonen (manlief b.v reageren op een woning en daar alleen gaan wonen en ik met kindjes hier blijven) en dan komen we toch ineens weer bij elkaar omdat het goed gemaakt is... maar ja of dat zo werkt?? Bovendien is dat oplichting Overigens is het hier gewoon in de vrije sector dat ze salaris van beide meerekenen hoor (althans bij de makelaar) maar ja ik vind 850 - 950 euro voor een huis gewoon teveel per maand
misschien kan je aan je werkgever vragen of je een paar uur meer kunt werken om zo net wat meer te verdienen?
Ik werk bij een verhuurmakelaar en wij rekenen het volledige salaris van jullie beide dus dan zouden jullie het moeten redden. Ook enkel particuliere verhuur. Misschien kun je kijken voor een verhuurmakelaar in de buurt.
Trouwens het werkt ook niet om sociale huur op 1 naam te doen want je moet doorgeven wie er allemaal gaan wonen vanaf het begin dus dan worden beide salarissen meegerekend
Wij zaten ook in zo'n soortgelijke situatie. Ik was onverwacht zwanger en we woonden in een klein appartement met 1 slaapkamer. We hadden geen schulden, maar mijn vriend was net zzp'er geworden. Voor een sociale huurwoning verdienden we teveel. Of ja, we zouden als we zouden verhuizen een even kleine woning kunnen krijgen maar dan duurder . En de particulieren wilden ons niet omdat ze toch wel bewijs wilden dat mijn vriend minimaal 3 jaar lang een goed lopend bedrijfje had. Uiteindelijk hebben we dus een particulier gevonden die het niet zo nauw nam! Daar hebben we echt geluk mee gehad. Misschien kunnen jullie bijvoorbeeld aanbieden extra borg te betalen? Of kunnen een van jullie ouders garant staan?
Onze woningbouwvereniging heeft ook woningen boven sociale huur. Daar zijn misschien betere mogelijkheden?
Je kunt zogenaamd uit elkaar gaan, maar dan zit je weer met het punt dat je in je eentje vrij weinig kans maakt op een lekker ruime woning. Dan gaan gezinnen weer voor. Ik heb ook in Noord Holland gewoond met exact hetzelfde probleem. Uiteindelijk hebben wij via Zeeman vastgoed Home | Zeeman de Vries Vastgoedmanagers een woning kunnen vinden.
Waar wij heen willen is dus echt alles met 50% van tweede inkomen. Dit gaat dan niet via de woningbouw. Woningbouw heeft ook vrije sector woningen natuurlijk maar dat is 1000 euro en meer voor eengezinswoningen.... Dit vind ik te gek. Wij huren nu wel via de woningbouw. Toen ik net een relatie kreeg heb ik via loting deze flat gekregen. Dit was wel een jongeren woning dus onder de 25. Ik was net 18 en vriend 33. Maar ik kreeg deze woning en hun hebben een fout gemaakt om mijn vriend ook huurder te maken. Officieel kon dit niet ivm leeftijds grens. Toen de tijd kreeg mijn vriend een uitkering etc. Dus zaten we net op die grens dus dat kon net. We hebben eerst bij mijn schoonvader gewoond dus waren super blij met ons eigen stekkie. Maar we willen nu toch echt een ander huis met tuin etc. Alleen mijn voorwaarden was dat alles op de rit was (vriend is dus failliet gegaan , scheiding ex , hij is daarvoor kindje verloren bij 40 weken zwangerschap met zijn ex , moeder overleden kort gezegd was zijn leven een puinhoop. Nu alles op orde is , vriend ondertussen vast contract heeft is het tijd voor wat nieuws Wij hebben ook gedacht om "uit elkaar " te gaan voor de papieren. Alleen schieten wij er niks mee op. Ik ben net 23 geworden dus sta nog maar 5 jaar in geschreven en hier is de wachttijd voor een eengezinswoning minimaal 9 jaar. Vriend verdiend sowieso te veel dus dat valt al af. Ik betaal voor ons flatje ook al iets meer als 700 euro , net op de grens zeg maar voor sociale huurwoning. Als ik dan zie dat je rond de 800 een heel huis heb met 3 slaapkamers en zolder , tuin etc is de keus snel gemaakt. Helemaal omdat als de schuld zo af betaald is we nog eens 600 in de maand overhouden en nu ook nog sparen , en (bijna) elke maand overhouden. Lastig lastig
wij zitten net zo maar dan doordat ik wajong heb en die in een hypotheek niet meegenomen word en in een huur wel meegenomen word. We moeten eigenlijk naar een bungalow/semi bungalow omdat ik rolstoelgebonden ben geworden, maar we kunnen simpelweg niet genoeg lenen op alleen mijn mans salaris voor een huis waarbij daar ruimte voor is en waarbij die bouw zo is. Daarbij gaan we ook een schuld oplopen bij verkoop van dit huis, dus hijs ik mezelf nog maar een paar jaar aan mijn armen omhoog.
Dat is bij ons niet zo... Daar is het gewoon zo dat er wordt gekeken naar inschrijftijd degene die het langst staan ingeschreven en die heeft gereageerd krijgt het huis. En sommige huizen worden verloot.
Ga me sowieso nog even verdiepen in andere makelaars in de buurt. De grootste die ook de meeste huizen hebben in de omgeving doen dus aan die 50% regeling. En de tip van extra borg aan bieden ga ik ook nog overwegen is een optie kunnen we "missen". Heb dat er graag aan over!!
Kijk eens op interimmo.nl Ik heb daar met mijn salaris een huis van 750 euro pm kunnen huren. Hanteren lage inkomensgrens. Niet 4 of 5 keer de huur als salaris maar 2,3 keer geloof ik.
Thanks voor de tip ga gelijk even kijken. Punt is die 4/4.5 x de bruto huur kunnen wij betalen alleen bij al die rot makelaars is het 50% van tweede inkomen. Maar ik val nu giga in herhaling haha
Wow 700 euro aan huur voor een flat? Wat duur pff Kun je niet particulier huren? Of is dat dan nóg duurder? Hier zit je particulier tussen de 600-1000
Ja en dat is nog goed koop voor hier We zijn nu wel naar andere plaats aan kijken . Alleen daar zit ik dus met dat probleem wat hier boven allemaal staat. Maar in deze plaats heb je voor 800 euro een grote eengezinswoning en daar heb je hier een kippenhok voor met 2 slaapkamertjes. Mijn flat is dan qua oppervlakte groter. Dat is het punt ook ik wil er wel beter van worden en niet piep klein gaan wonen. Want ik heb nu redelijk grote flat alleen een slaapkamer te weinig , geen lift en tuin etc....
Wij voldeden ook bij lange na niet aan de inkomenseis maar we zijn gewoon naar de grootste verhuurder in Utrecht gegaan (Rebo) en gevraagd wat de mogelijkheden waren. Blijkt dat die eis helemaal niet zo streng is en dat als zij denken dat je de huur gewoon gaat kunnen betalen dan krijg je gewoon een woning.
Meen je niet.... Wanneer was dit ongeveer ? Ik heb al weken contact met Rebo maar die veert dus juist niet mee... En bij hun hebben we dus het grootste aanbod aan huizen in de plaats naar wens. Niet in Utrecht maar hun hebben meerdere plaatsen qua woningen. Hun willen ons wel helpen (gaat dus bij 1 woning om 50 euro wat we te weinig hebben en 1 woning 450 euro door die 50/50 regeling) alleen de acceptatie procedure gaat niet via hun.