Zie ik het dan zo verkeerd of toch niet ?

Discussie in 'De lounge' gestart door Pantoffelheldin, 20 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. waxinelichtje

waxinelichtje Niet meer actief

Dit. Ik vind het belachelijk vanuit jouw werk. Bij mij hadden ze de pot op gekund

2. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    7x per maand vind ik ook teveel. zou het max op 1 á 2 keer per maand houden.

Opnieuw in gesprek met je baas, bekijk met hem de noodzakelijke cursussen/ meetings en skip de rest! Kijk of je teamoverleg op een ander moment kan (net voor of na je werkdag bijv. of in de lunchpauze, dat doen wij vaak).

Maar zorg wel dat je open ben in je gesprek. In je eerste post komt het heel erg "hakken in het zand" over, en dat is vaak geen goede basis om samen naar een oplossing te kijken.

3. Kusho

Kusho Niet meer actief

Structureel 1-2 keer per maand niet veel? Mijn leidinggevende zou echt een slechte aan mij hebben bij die hoeveelheid (uitgaande van overdag, avonden zou ik minder erg vinden)

4. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Helaas al doe je tig trainingen in de zorg het leverd je niets op. Salaris blijft cao gelijk.
    Ook bij ons kom je veel terug, overleg,vergadering,skills,trainingen etc. Werk je toevallig is het onder werktijd anders kom je terug. Uren wel vergoed. Op je pt dag hoef je niet te komen mits het specifiek gevraagd wordt.
    Hier dus ook vaak gedoe met opvang.

Het mes snijd idd aan 2 kanten alleen in de zorg is het wel heel gek aan t worden nu.
    Ik werk 20u, diensten van 3/5 of 8 uur plus overleggen. Ik kom nu soms vaker op mijn werk als toen ik 36u werkte,blijf alleen korter. En dan nog terug komen voor vanalles. En van al dat terugkomen is mischien 20% kennis behoud of iets nieuws leren.

5. Kusho

Kusho Niet meer actief

Hoewel in het tot op zekere hoogte met je eens ben, vind ik wel dat je de werkgever behoorlijk vergaande vrijheden toebedeelt. Je spreekt een aantal uur af om te werken waartegenover een bepaalde vergoeding staat. Binnen die uren heeft je werkgever het voor het zeggen, maar daarbuiten is toch echt je eigen tijd. Dat er een keer een cursus oid nodig is om je kennis op te vijzelen hoort in overleg met werknemer te gaan. En ja het is belangrijk om je kennisniveau up to date te houden, maar wel binnen het redelijke van wat er binnen je contractuele uren van je mag worden verwacht. En meerdere keren per maand vrije tijd op offeren vind ik niet meer redelijk.

En een opvangprobleem niet de baas zijn probleem? Niet binnen je contractuele uren, daarbuiten vind ik het echter jammer voor de baas als het niet lukt met opvang.

6. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Dat is idd best veel en zou voor mij ook heel vervelend zijn.
    Bij mijn vorige werk was ik het ook met veel dingen niet eens en alles was bespreekbaar, maar ik moest wel met goede argumenten komen.
    Dingen als opvang problemen voor mn kinderen was niet het probleem van mn leidinggevende.
    Wat mij hielp om een fatsoenlijk gesprek te voeren over bepaalde dingen was het goed voorbereiden.
    Wat wilde ik bereiken? Hoe wilde ik dat bereiken? Wat moest ik daar zelf voor doen en wat moest mijn leidinggevende ervoor doen?
    Vaak wordt er beter geluisterd als je het probleem niet bij een ander neerlegt, maar meedenkt aan een oplossing.
    Dus voor jou zou het kunnen zijn dat je gaat kijken wat belangrijk is en dat bv op 1 hele dag in de maand te plannen ipv 7x 1,5 uur.

7. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Ik werk ook onregelmatig in de zorg, ook 24 uur.
    Ik sta er zo'n beetje hetzelfde in als jij hoor. De diensten worden hier steeds korter, wat erop neerkomt dat ik soms gewoon 5 dagen aan het werk ben. Wanneer ze dan ook nog eens allemaal cursussen gaan organiseren, prima, maar ik ga niet nog vaker mijn kindjes wegbrengen.
    Wanneer ik kan, kom ik graag, wanneer ik niet kan, helaas.
    Ik heb eens in de 3 maanden vergadering, op een dag en tijdstip wat mij qua oppas absoluut niet uitkomt. Ik kom toch altijd, trek alle mogelijkheden uit de kast om mee te vergaderen.
    Dus alle overleggen en cursussen, dat kan niet altijd.

Ik zit in een team met allemaal moeders met jonge kinderen. Een paar werken echt op vaste dagen, ze zijn erg beperkt in oppasmogelijkheden.
    Mijn leidinggevende weet dit maar ze weet ook dat we altijd ons best doen om wel gewoon te komen. We zijn een betrokken team, de zorg verloopt bij ons goed en we staan altijd voor elkaar klaar.

8. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    7keer per maand is ook wel erg veel ja!

9. Haver11

Haver11 Fanatiek lid

3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    #29 Haver11, 20 dec 2016
    Laatst bewerkt: 20 dec 2016
    Hoi ik zit een beetje in dezelfde situatie.. ik werk ook in de zorg, 20 uur in de week.. alleen avonden omdat ik dan maar een uurtje oppas nodig heb totdat mijn man haar weer ophaald. schoonmoeder en moeder die oppassen dit is ook prima te doen.

Ik word idd ook helemaal gek van de cursussen.. deze zijn gewoon verplicht. Wij kunnen mijn salaris helaas niet missen dus ik moet wel.
    Ze plannen bij ons ook dat je bijv 1 week 4 diensten hebt en 1 cursus, en die cursus is dan ook nog voor de dienst uit, dus ik ben dan van 12 tot 23.30 van huis af.. vind het echt belachelijk. De andere week heb ik dan 1 dienst. De rest van de week vrij, wat ook lekker is maar heb gekozen voor 20 uur in de week, dat zijn 3 avonden in week.
    De vergaderingen zijn bij ons sinds kort verplicht, als je niet komt is het werkweigering..
    De vergaderingen lopen nog eens altijd uit.. en het is 1 keer in de maand.

Maar goed je doet er denk ik niet zoveel aan, behalve een andere baan zoeken..
    Waar je waarschijnlijk ook gewoon cursussen moet volgen om bij te blijven.

Ik ben nu een beetje aan het kijken om een opleiding te volgen, maar dat valt niet mee met een kleintje.. en een wens voor een 2e. ook niet omdat we mijn salaris niet kunnen missen..

10. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Ik sta trouwens wel te kijken van de hoeveelheid cursussen die ik hier lees. Het is bij ons lang zo veel niet. Bij alles hoor je hoe duur het wel niet is.
    We hebben trouwens wel steeds meer e-learnings. Dat kan je thuis doen.

11. Roose79

Roose79 Bekend lid

9 sep 2016
    511
    1
    16
    Ik vind 7x per maand extra terugkomen voor je werk buiten proportie! Hoe doen jouw collega's dit? Hebben zij ook kinderen? En (dus) opvangproblemen? Overigens vind ik dit los van het opvangprobleem ook echt veel te veel hoor. Ik zou eens goed in je cao kijken, of iemand raadplegen die verstand heeft van dit soort dingen. Maar ook: met je collega's praten en evt samen in actie komen.

12. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik heb verder geen reacties gelezen, maar in bepaalde mate hoort het er helaas wel bij in de zorg vind ik.
    Wij hebben veel scholingen wel gecombineerd in 1 scholingsdag. Maar daarnaast blijven er helaas genoeg scholingen en trainingen over waar ik terug voor moet komen.
    Zonder vangnet had ik dit werk ook niet kunnen blijven doen, want ik heb inderdaad regelmatig oppas nodig op mijn vrije dagen.

13. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    7 keer in de maand vind ik trouwens wel bizar vaak.

14. a2cmieux

a2cmieux Niet meer actief

Ik herken het wel, ik werk ook in de zorg. Hier hebben we ook regelmatig cursussen waar ik ook gewoon wordt ingeplant hoe het mijn werkgever past.

Ik hoef hierdoor niet meer te werken, dus nog steeds gemiddeld 32 uur per week, maar dan bijvoorbeeld 30 op de werkvloer en 2 uur cursus/ of 24 werkvloer en 8 uur cursus etc. Ik kan niet echt uit je bericht halen of de uren cursus extra zijn of van je uren op de werkvloer afgetrokken worden net als bij mij. Want als je die er nog extra bij moet doen dan lijkt me niet dat dit mag.

Ik heb hele flexibele kinderopvang gelukkig en als ik het van tevoren weet, dan vind ik het niet zo erg. Het hoort er hier gewoon bij. Ik snap dat het lastig Is, zeker als je geen flexibele opvang hebt, maar hier is het gewoon plicht om deel te nemen aan sommige cursussen.

15. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Soms veranderen er dingen en dan zijn er even wat extra cursussen. Ja ik vind dat erbij horen ja. Als je geen opvang hebt, dan moet je toch wat zien te regelen. Je hebt gewoon een contract en daar horen verplichtingen bij. Je werkgever heeft niet voor jouw kind gekozen, dat heb je zelf gedaan. Dus dan hoort dit er ook bij.

En zeker met een cursus. Je kan moeilijk aan 20 cursisten gaan vragen wanneer het hen het beste uitkomt. Dan word er gewoon een datum en tijd geprikt. De middag lijkt me dan vrij logisch.

16. Kusho

Kusho Niet meer actief

#36 Kusho, 20 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 dec 2016
    Je hebt een contract voor een bepaald aantal uur. Dit gaat om vrije uren waarin de werkgever van alles verwacht. Lijkt me toch niet dat jijzelf het ook prima vind als je 7 keer extra in de maand op de vrije dag mag komen opdraven? :( En de 'de werkgever heeft niet voor jouw kind gekozen' reden- zo'n dooddoener en gezeur! Alsof je, omdat je werkt, ten alle tijde ter beschikking van je werkgever moet staan en je kind van ongeschikt belang is. Nogmaals: je werkt een aantal uur, dát is afgesproken. Dit gaat om vrije uren die je naar eigen inzicht moet mogen besteden, maar waar we allemaal normaal moeten lijken te vinden dat je dat niet mag, en ook nog eens je eigen probleem als je je vrije uren niet kunt of wilt opgeven tbv de werkgever (tot in het redelijke). Echt de omgedraaide wereld wat mij betreft.

17. McDsee

McDsee Niet meer actief

Wat staat er in je contract en cao? Lid van een vakbond? Zelf zou ik niet akkoord gaan. 7x per maand onbetaald opdraven op tijden wanneer mijn baas dat eist, nee hoor.

18. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Bij ons op het werk is de lijn werk/ privé heel erg dun.
    Ze verwachten bijna dat je er maar alles aan doet om overal bij te zijn.
    Laat ik duidelijk zijn ik vind zeker dat cursussen erbij horen maar dan wel graag cursussen waar ik wat aan heb.
    ik vind dat ik ten alle tijden bekwaam moet blijven en zorg hier vaak zelf ook echt goed voor.( ben hier thuis vaak mee bezig )
    Maar het is nu al meerdere malen voorgekomen dat we veel vrije tijd investeren in zoiets en dat we er uiteindelijk niets over weer horen.
    Ik heb oudere collega's en die hebben de kinderen al groter dus die kunnen wat makkelijker komen.
    ik ben de enige met baby

19. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Ik vind het een verschil of het van te voren ingepland wordt, of dat ze er later mee komen. Dat gebeurd hier dus vaak. Het rooster is al gemaakt, en dan komt er een mail met een datum voor een overleg o.i.d.

Wanneer het van te voren wordt ingepland, vind ik het een ander verhaal. Dan nog kan ik bepaalde dagdelen gewoon niet, dan werk ik niet omdat ik geen oppas heb of wat dan ook. (Dat is niet anders als bij een kantoorbaan bijvoorbeeld, dan heb je ook je vaste werkdagen)
    Maar ik probeer er toch altijd bij te zijn, lukt het echt niet dan bespreek ik het met mijn leidinggevende.

Wanneer het niet wordt ingeroosterd en het wordt een soort van "toegevoegd" aan m'n rooster, dan kom ik alleen als het kan. Kan ik niet, is het jammer. Hadden ze het in moeten roosteren, dan wist ik het van te voren en kon ik misschien wel wat regelen.

20. lieke

lieke VIP lid

7 sep 2005
    6.289
    263
    83
    Idd een heel zwaar op je schouders drukkende plicht.
    ik zelf werk momenteel 20 uur per week en heb vaste dagen en dan ook de opvang prima geregeld , de opvang heb ik geregeld met andere moeders op mijn vrije dagen vang ik hun kinderen weer op.
    Naar vergaderingen ga ik heen deze zijn vast elke maandag in de maand , starten om 13.30 tot 15 uur , maar ik verlaat de vergadering om 14.30 moet immers op school staan.
    Uren krijg ik niet vergoed in geld ook niet mijn 2 recentelijk gevolgde cursussen van 2 keer 8 uur !!! op mijn vaste vrije dag.
    Deze zijn in SP gezet zodat ik ergens in de plus uit kom en een 2 dagen vrij voor terug krijg op een vaste werkdag.
    E learning is bij ons ook opgestart thuis je vakbekwaamheid leren en toetsen theorie en in mijn werkdagen op de werkvloer laten aftoetsen.

Toen mijn kinderen klein waren ( ik werk gesloten afdeling ) heb ik ook wel eens een werkende collega bereid gevonden dat ik mijn kind bij haar kon droppen zodat ik 1,5 kon vergaderen misschien kan dat wel een optie zijn ?
    Wat zijn jouw werkafspraken ? Werk jij flexibel of heb je vaste dagen laten vastleggen ivm je oppasafspraken neem aan dat als je oppas nu ook nog werkt erbij dit wel nodig heeft ?

Deel Deze Pagina