Zie ik het nou zo verkeerd?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mythique, 22 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.277
    25.747
    113
    Ik vind het niet meer dan logisch dat je nog moet betalen. Tuurlijk is het balen dat je betaalt voor iets waar je niet aan mee kan doen, maar voor je vriendinnen zou het nog gekker zijn om te betalen aan iets waar jij niet aan mee kan doen. Verder kan ik me zo voorstellen dat ze dan niet alleen een tientje duurder uit zijn. Ze zullen ook nog wel geld kwijt zijn aan eten en shoppen.

En verder is het natuurlijk niet helemaal eerlijk om boos te worden op iets wat je zelf al voorstelde om te doen. Als je mij daar uiteindelijk op zou aanspreken, zou ik juist geïrriteerd worden. Als een vriendin één ding zegt, maar eigenlijk iets anders wil dan ze zegt, zou betekenen dat er van mij verwacht wordt om gedachten te lezen of zoiets.

Juul75 vindt dit leuk.
  2. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.338
    113
    Vrouw
    Dit is een reden geworden dat wij altijd vantevoren dit soort dingen betaken aan degene die het organiseert.
    Wij gaan elk jaar met de vriendengroep weg, er is er één die ‘de pot’ altijd beheert en zij rekent vantevoren al uit wat we ongeveer kwijt zullen zijn en dat maken we ruim vantevoren al over.
    Ben je ziek of kan je niet, dan krijg je boodschappen/eten/drinkgeld terug, maar verblijfskosten niet. Dit hebben we zo afgesproken en dat werkt prima (voor ons).

Ik denk dus niet dat je boos moet zijn, maar het gewoon moet overmaken. Dat jij ziek was kan jij niets aan doen, maar zij ook niet toch.

3. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Dat inderdaad.

flowertje36 vindt dit leuk.
  4. Triangel

Triangel Niet meer actief

Ik vind het normaal dat je dan als nog je kamer betaald.

5. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.816
    19.122
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik snap dat het erg balen is dat je niet mee kunt. En als je stiekem hoopt dat je niet hoeft te betalen en het moet toch, kan ik ook nog wel snappen dat je teleurgesteld bent. Maar ik denk wel dat je moet beseffen dat die teleurstelling meer te maken heeft met jouw (onuitgesproken) verwachting, dan met de reactie van jouw vriendinnen.

Je kreeg het advies dit met je vriendinnen te bespreken. Ik zou dat niet doen. Juist omdat je het zelf hebt aangeboden. Nu zit jij met een vervelend gevoel en dat is natuurlijk erg rot. Maar ik denk dat als je hierover gaat 'zeuren' bij je vriendinnen, dat zij er ook weer een rotgevoel aan overhouden. Wat schiet je daarmee op? Ik zou het echt vervelend vinden als een vriendin eerst iets aanbiedt en dan gaat zeggen dat ze het niet leuk vond dat ik het aanbod aannam. Bied het dan niet aan. Ik zou me dan echt een tijd erg ongemakkelijk voelen als jij iets zegt, omdat ik niet weet of je het meent of dat je later toch weer boos wordt.

Ik denk dat je dus beter je eigen gevoel onder de loep kunt nemen en moet bepalen hoe terecht het is. Hopelijk raak je dan wat van je gevoel kwijt. En dan gewoon lekker bij je vriendinnen vragen hoe hun uitje was en de hoop uitspreken dat je een volgende keer mee kunt.

Beterschap in ieder geval!

Syane, LizMe, Kanarie en 7 anderen vinden dit leuk.
  6. Wij hadden dat probleem niet gehad.

Als wij weggaan is het altijd al in de 'pot' gegaan.
    Ook wel eens gehad dat ik ziek was maar mijn aandeel zat al in de 'pot'.
    Geen haar op mijn hoofd die er aan dacht om het bedrag terug te vragen.

Het is dan gewoon dubbel pech, nja.. dubbel het ziek zijn is niet fijn maar ik gun mijn vriendinnen wel hun uitje.
    Overigens kreeg ik wel een leuke bos bloemen en verwenpakketje uit de stad waar ze geweest waren.

7. vinorosso

vinorosso Bekend lid

12 okt 2015
    798
    472
    63
    Vrouw
    Dit :)

8. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.810
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    ik classificeer dit onder ‘vrouwengeneuzel’ :p
    Gewoon dokken en niet meer over beginnen of überhaupt over denken.

Het gaat nu om een hotelovernachting. Maar als het nu een concert was geweest. En er waren 6 kaartjes besteld. Dan zou het toch idioot zijn geweest dat zij allen 10 euro meer hadden moeten betalen omdat jij niet mee ging?

Syane, Robijn89, A new day en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Jules!

Jules! Bekend lid

26 jun 2017
    822
    1.065
    93
    Vrouw
    Nee ik had het je niet laten betalen, ook niet wanneer het toch aangeboden wordt om zelf te betalen. Dat laatste vind ik sowieso niet relevant.

10. Winter30

Winter30 Niet meer actief

Als ik in jouw schoenen stond had ik aangeboden om alles te betalen.
    Nu ben je ziek en kan je er niks aan doen, maar zij kunnen er net zo min iets aan doen. Ik denk dat het risico op onvoorziene kosten dan bij jou ligt.

Nu stel je het zelf voor, maar als je dat niet had gedaan had ik er als vriendin zijnde ook niks van gezegd. Dan had ik wel jouw 10 euro aan kosten betaald. Het is namelijk niet iets om scheve gezichten over te krijgen, maar dan had ik bij de volgende boeking dit scenario wel even besproken en op voorhand al afspraken gemaakt. Juist om jouw gevoel nu te voorkomen.

Hebben ze die derde kamer nog wel afgenomen dan? Of zijn ze met zn allen verdeeld over 2 kamers?

11. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Jullie hebben een heel ingewikkeld vrouwending juist op een simpele mannenmanier opgelost, gewoon niet verder over nadenken..

Het had zoveel anders gekunt.
    Bv; Jij biedt aan mee te betalen, zij zeggen "nee joh, hoeft niet skatje" maar zijn dan toch een beetje gepikeerd en roddelen er lustig op los..
    Of; Zij vragen jou uit zichzelf je deel evengoed te betalen , jij zegt "natuuuuuuurlijk, geen probleem liefies" maar voelt je daar puur pissig over..
    Of; niemand zegt iets, maar over een paar maanden krijgen jullie een conflictje en komt deze enorme koe ineens keihard uit de sloot, met een enorme berg modder in zijn kielzog..

Kortom, jij hebt aangeboden mee te betalen, zij accepteren dat. Gewoon niet verder over nadenken, betalen en hopen dat je de volgende keer weer lekker meekunt:thumup:;)

Lisanne1811, Kukido, bloem82 en 10 anderen vinden dit leuk.
  12. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    @Mythique Dit dus. Gelukkig zou het in mijn vriendenkring vanzelfsprekend zijn om ieder dat extra tientje te lappen en niet onze zieke vriendin (want al sneu genoeg dat je ziek was en niet mee kon) óók nog eens te presenteren met de rekening van Eur 50,-. Als het nou om een veel groter bedrag ging zou het anders liggen, maar elk Eur 10,- extra voel je amper terwijl Eur 50,- dokken voor ‘niks’ toch behoorlijk zuur is. Ik kan mij voorstellen dat je behoorlijk teleurgesteld bent en het berichtje zo rauw op je dak valt.

Hebben ze sowieso nog gevraagd tussendoor hoe het met je gaat of een kleine attentie voor je meegenomen?

Essie3, Popidepi, Ysabella en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Mijn teleurstelling komt voornamelijk voort uit het feit dat ik het dus nooit gedaan had zo. Ik had nooit iemand laten betalen wanneer die niet mee was gegaan en de kamer sowieso gebruikt moest worden. Als ik vanaf begin had gezegd dat ik niet mee zou gaan, hadden ze nog steeds 3 kamers gereserveerd en was het totaalbedrag hetzelfde. Daarom gaat wat mij betreft de vergelijking met een concertkaartje ook niet op. Een concertkaartje zou dan immers niet gebruikt worden en natuurlijk laat je daar geen anderen voor opdraaien.

Maar uit de reacties begrijp ik dat ik in de minderheid ben en dat het voor de meesten dus normaal is om de kosten alsnog op die manier te verdelen.

Popidepi vindt dit leuk.
  14. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dat maakt het dus nóg onbegrijpelijker vind ik persoonlijk, bah. :(

15. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Nou ja, ik dacht dus dat het in onze vriendengroep ook vanzelfsprekend zou zijn maar blijkbaar sta ik daarin alleen.

Ik heb sowieso in het verleden vaker gemerkt dat er met kosten verdelen altijd wat makkelijk over ons gedacht werd. Zo van: die kunnen het toch wel betalen. Misschien speelt dat ook wel mee in mijn gevoel...

Ze hebben natuurlijk nog wel gevraagd hoe het ging en dat ik volgend jaar wel mee moet gaan etc.

Nikki88 vindt dit leuk.
  16. Wat ik me afvraag?

Als alles van te voren betaald had moeten zijn.
    Had je dan ook het geld/jou deel terug gevraagd?

merah vindt dit leuk.
  17. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Nee natuurlijk zou ik dat niet gedaan hebben.

18. Ik vind het dan wel een beetje tegenstrijdig dat je het dan nu niet wilt betalen. Je had het bedrag ook al ingecalculeerd denk ik?

Wel heel vervelend hoor dat je niet mee kon en ziek bent! Hoop dat je snel weer opknapt! Beterschap!

19. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.779
    3.907
    113
    Het is ook tegenstrijdig. Ik had het immers zelf ook aangeboden. Maar hey, da's mens eigen toch? Tegenstrijdigheid?

einad vindt dit leuk.
  20. anotherdayanotherstory

anotherdayanotherstory Niet meer actief

Je kunt niet kijken in andermans portemonnee toch? Voor jou is een tientje niets, voor een ander weer een extra kostenpost.

Deel Deze Pagina