Combinatietest of NIPT?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door karlijn, 9 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. karlijn

karlijn Niet meer actief

Vorige zwangerschap hebben we voor de combinatietest gekozen omdat de NIPT toen nog niet voor iedereen beschikbaar was.
    Nu weet ik niet goed wat ik moet kiezen. Combinatietest of NIPT? En wat het grote verschil/voordeel is.

Wat heb jij gekozen? En waarom?

2. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.810
    8.474
    113
    Vrouw
    Nipt is meer betrouwbaar en de combinatietest is echt een kansberekening.

3. Anniek88

Anniek88 Fanatiek lid

22 sep 2016
    2.992
    2.694
    113
    Vrouw
    wij hebben de nipt gedaan. We wilden toch een hele grote zekerheid hebben dat geeft de nipt voor de drie syndromen.
    Combinatietest blijft een kansberelening.

4. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Volgens mijn vk is de combinatietest voor 75% betrouwbaar, de nipt voor 99%. Nipt is 7 euro duurder geloof ik.

Wij hebben bij beide kinderen de combinatietest laten doen, deze keer de nipt.

5. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Weet iemand wanneer de nipt moet? Ik lees vanaf 11 weken maar maakt het niet uit voor wanneer? Ik ga nl met 11 weken op vakantie dus dan zou het daarna nog moeten. De combinatietest moet wel binnen een bepaalde periode.

6. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Combinatietest moet voor 14 weken, nipt kan ook daarna nog. Heb zelf met 10+6 formulier gekregen, met 13+5 pas tijd om te laten prikken. 2 weken later de uitslag.

7. karlijn

karlijn Niet meer actief

Thanks voor jullie reacties. Zijn er over uit dat wij ook de nipt gaan doen.
    Vind het fijn dat je met de nipt meer zekerheid hebt.

8. sabagirl

sabagirl Fanatiek lid

15 okt 2015
    3.446
    1.129
    113
    Nipt kan de hele zwangerschap.

9. Boebels

Boebels Bekend lid

24 jun 2016
    826
    462
    63
    Ah dank voor de antwoorden. Ik denk dat het dan na mijn vakantie gaat worden. Al had ik het liever ervoor gedaan.
    Al ben ik blij dat het mogelijk is aangezien ik de combinatietest niet aandurf met mijn leeftijd. Die gaat toch meetellen en dan geeft het mij waarschijnlijk meer onrust dan opluchting.

10. BakingSoda

BakingSoda Bekend lid

1 mei 2017
    554
    187
    43
    Vrouw
    Wij gaan ook voor de nipt hebben we besloten. Geeft voor mijn gevoel meer zekerheid.

11. cinniz

cinniz Actief lid

19 jul 2011
    365
    45
    28
    Nipt moet je volgens mijn vk wel net een goede echo hebben gehad(weet de exacte tijd niet meer)
    Ben ook voor de nipt gegaan ivm meer zekerheid ipv een kans berekening.

12. Lola1986

Lola1986 Actief lid

8 okt 2016
    247
    2
    18
    Ik sprak onlangs een echoscopiste en zij gaf aan dat door de nipt sommige ouders bij de 20 weken echo een grote klap kregen. De nipt kijkt namelijk alleen naar de drie bekendste trisomieen en geeft daarin zeker meer duidelijkheid dan de combinatietest. Maar bij de combinatietest wordt ook uitgebreid gekeken naar het hartje en of het kindje bijvoorbeeld 2 armen en 2 voetjes heeft etc. Als je een termijnecho hebt gehad met 10 weken is dit vaak nog niet goed te zien. Ook omdat de echo apparatuur van de gewone verloskundige veel minder goed is dan bij de seo voor de combinatietest. Dus denk dat iedereen voor zichzelf moet afwegen of de drie trisomieen belangrijker zijn dan andere afwijkingen.

13. cinniz

cinniz Actief lid

19 jul 2011
    365
    45
    28
    Bij de nipt kan je ook nevenbevindingen doen en de je krijgt een informatie folder mee waar duidelijk in staat hoe en wat.
    Snap dus niet zo goed dat mensen dan een klap krijgen met de 20 weken echo.maar dat is miss een kwestie van niet inlezen oid?

14. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.810
    8.474
    113
    Vrouw
    Vaak gaan mensen er met een goede nipt vanuit dat alles (maar dan ook alles) gezond is bij het kindje. Het enige wat de nipt zegt is dat het niet de 3 chromosoomafwijkingen heeft en niet meer dan dat...

15. cinniz

cinniz Actief lid

19 jul 2011
    365
    45
    28
    Ja zou best kunnen wat je zegt want viel me ook op dat de meeste een nipt test doen en geen nevenbevindingen willen testen.
    Toch denk ik dan als je zo'n test (kost toch aardig wat) laat doen lees je toch op zn minst de folder even door?
    Mijn nipt incl nevenbevinding was goed maar toch wacht ik de 20 weken echo nog af en weet ook dat zelfs dat geen garantie is.

16. Girl85

Girl85 Niet meer actief

Persoonlijk zou ik kiezen voor de nipt en een medische echo met 12-13 weken (sommige echocentra bieden dit aan voor 50,-). Dat geeft een vollediger beeld dan alleen de nipt. Verder moet je met de nipt max een week ervoor een goede echo hebben gehad.

17. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Mijn verloskundige doet standaard een medische echo met 13, 14 weken maar begrijp uit de meeste berichten hier dat dat vrij vooruitstrevend is. Wij hebben destijds niet voor de combinatietest gekozen maar ze hebben toen wel de eerste dingen nagekeken (vlinderstructuur hersenen, buikje goed gesloten, vingers, tenen, stand voetjes etc.).

Deel Deze Pagina