Borstvoeding en werk

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Nadine31, 31 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nadine31

Nadine31 Lid

7 apr 2011
    71
    0
    0
    Hulpverlening
    Nijkerk
    Hoi!

Ik ben een trotse mama van een zoon (17 weken). Borstvoeding verloopt uitstekend. We zitten meestal op 4 voedingen per week en soms eentje extra (slaapmutsje).

Hij groeit goed en er zijn eigenlijk verder helemaal geen problemen. Waar ik heel blij mee ben!

Mijn vraag is het volgende. Ik werk als gezinsbegeleider bij twee gezinnen. Nu kan mijn zoon bij één van de gezinnen gewoon mee, wat geweldig is aangezien de borstvoeding dan gewoon door kan gaan. Bij het andere gezin kan dit niet. Mijn man vangt onze zoon dan op van 16.45-20.45 uur en geeft hem de gekolfde melk met een fles. De eerste keer ging dit helemaal prima en is zoonlief ook gaan slapen. Precies zoals we hadden gehoopt!

De week erop ging het helemaal niet goed. Hij weigert de fles en iedere dinsdagavond is het weer raak: krijsen, brullen en honger hebben, maar niet willen drinken.

Uit wanhoop heb ik allerlei spenen geprobeerd, zelfs lepelen geprobeerd en laatste probeersel is de 'breastflow'. Die heb ik vandaag ontvangen en gaan we weer proberen.

Wat kunnen mijn man en ik doen dat onze zoon toch gaat drinken uit de fles? Elke dag een keer kolven en met de fles vind ik zelf helemaal niet leuk, of is dat echt noodzakelijk om hem te laten wennen aan de fles??

Groetjes,

Nadine

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Wat fijn dat je borstvoeding zo goed gaat!

Voor ik met allerlei tips kom. Je zoontje drinkt gemiddeld 4 voedingen per dag. Is het een idee, om hem te voeden vlak voor je weg gaat en wanneer je terug komt?

Andere tips:
    - Blijf zelf rustig. Je zoontje merkt als je onrustig bent en dan zal hij dat ook worden.
    - Geef het flesje in dezelfde ruimte of op dezelfde plek als waar je BV geeft.
    - Zorg voor een rustige omgeving.
    - Probeer verschilldende houdingen. Op zijn rug, op zijn zij of in een wippertje.
    - Blijf niet te lang het flesje proberen op zo'n avond tot hij overstuur is.
    - Wek eerste het zuigreflex op door hem op een vinger te laten zuigen, stop dan se flesspeen ernaast en haal langzaam je vinger uit zijn mond.
    - Probeer hem vers gekolfde moedermelk te geven. Melk uit de vriezer kan anders smaken.
    - Maak de speen warm om de warme kraan.
    - Zorg dat de melk niet te warm of te koud is.

Probeer eerste deze tips uit voor je ook op andere dagen gaat oefenen. Mocht het echt niet gaan wanneer jij aa het werk bent, dan zou ik wel ook op andere dagen gaan oefenen met de fles.

Succes.

Groetjes Saskia

3. Nadine31

Nadine31 Lid

7 apr 2011
    71
    0
    0
    Hulpverlening
    Nijkerk
    Hoi Saskia,

Dank je wel voor je reactie!

Vanavond weer een nieuwe poging en mijn man gaat proberen om in ons bed te voeden, daar voed ik onze zoon 's ochtends (eerste voeding) en 's avonds (laatste voeding).

Ik ben benieuwd of het vanavond wel goed gaat. Zal nog wel een reactie achterlaten met wat heeft gewerkt :)

Groetjes,

Nadine

p.s. bedankt ook voor je bevestiging niet elke dag te oefenen...dat voelde namelijk al helemaal niet goed.

4. Nadine31

Nadine31 Lid

7 apr 2011
    71
    0
    0
    Hulpverlening
    Nijkerk
    Hoi Saskia,

Het is helemaal goed gegaan gisteren met de fles van Breastflow. Geweldig ding is dat! Hij zuigt precies zoals aan de borst. Mijn man heeft wel de speen eerst in zijn eigen mond verwarmd.

Hij heeft nog nooit zoveel gedronken tijdens mijn afwezigheid (50 ml).

Bedankt voor je advies!

Groetjes,

Nadine

5. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Super dat het is gelukt!
    Nu geduld hebben en hij zal vanzelf meer gaan drinken.

Groetjes Saskia

Deel Deze Pagina