Ik ben eigenlijk heel benieuwd of en wanneer dit onderwerp ter sprake komt bij de verloskundige op een van de afspraken. Ik durfde 't eigenlijk niet goed zo te zeggen zoals ik het (ongeveer) heb, maar het blijkt maar dat er meer zijn die het zo voelen! Ik haal idd gewoon een pak flesvoeding en een flesje in huis, en dan zie ik het wel na de bevalling(die eerst maar eens doorstaan). Voel me wel opgelucht hoor dat er meer zijn die zo denken. Ik hoopte bijna dat BV niet zal gaan lukken, zodat ik het iig geprobeerd heb en dan alsnog over kan gaan op flesvoeding. Ik moet me niet zo druk maken om de mening van anderen, en gewoon doen waar ik me goed bij voel. Thanks meiden! Alle anderen die twijfelen; ook succes
Ik zou mijn dochter van 2 ook niet op tv voeden hoor, maar dat betekent toch niet dat je een moeder die haar kleuter nog voedt moet veroordelen tot 'raar' ofzo? Ze doet gewoon iets anders dan waar jij voor zou kiezen. Ik zou mijn dochter van 2 ook geen beker koemelk laten drinken op tv... of wat dan ook, ze hoeft van mij gewoon niet op tv
Hier gaat de vk heel respectvol om met de keuze die ik maak hoor. Ze geven informatie over bv als je aangeeft bv te willen geven, maar als je voor kv kiest krijg je geen ongevraagde bv-info bijvoorbeeld. Bij mijn dochter was mijn kraamperiode heel zwaar wn dreugde de bv te mislukken; vk was op geen enkel moment negatief over kv, ze was erg behulpzaam met het regelen van lactatiekundige hulp om de bv af te bouwen. Schaam je dus echt niet voor jouw keuze, voel je niet verplicht tot bv omdat een vk daar een (mogelijke) mening over heeft. Je kunt je twijfels ook gerust uitspreken en bijvoorbeeld afspreken dat je de keuze na de bevalling maakt; je haalt kv en flesjes in huis en maakt dan de keuze. Wederom; maak de keuze die voor jou goed voelt, niet omdat er een vk of kraamverzorgster meekijkt. Als ze vragen om een reden, zeg je gewoon dat bv voor jou niet prettig voelt.
Ik heb van mezelf ook oude berichtjes terug gelezen op i-net waarop ik heel stellig beweerde dat ik 6 mnd borstvoeding wel genoeg vond en dat 1 jaar écht de max was van wat ik 'normaal' vond... Oeps, dochter is nu ruim 2 en drinkt nog steeds af en toe Je groeit er echt in mee...
Precies, dat bedoel ik. Als je als moeder je kind tot 7 jaar bv wilt geven, heb ik daar geen moeite mee, iedereen haar eigen keuze. Maar waar ik wel moeite mee heb, is dat je dat op televisie zo gaat laten zien. Het eerste wat ik dacht toen ik dat programma zag, was, "jeetje, dat jochie wordt morgen door zijn klasgenootjes vréselijk uitgelachen" Want kom op, wat is er nou minder stoer voor jongens van die leeftijd om op tv uit de borst van je moeder te drinken!! Die komt voorlopig niet van zijn "baby-imago" af... Ik veroordeel haar dus niet eens zozeer als 'raar' omdat ze haar zoon nog de borst geeft, maar omdat ze dat op zo'n manier op tv doet, dat het hele land het kan zien, inclusief de vriendjes/klasgenootjes van haar zoon!
Nee hoor. Borstvoeding is toch de norm? Dat is de voeding die voor onze kindjes is gemaakt. Door te stellen dat bv beter is, zet je kv als de norm. En proberen te kolven...ik weet niet of je enig idee hebt, maar dat is echt 100x zo zwaar. EN kolven EN de fles geven, het is dubbel werk. Want ook dan moet je er s'nachts uit. En veel vaker kolven dan dat je kindje zou drinken. Dus nee, niet echt relaxed
Heb dat verderop toch ook opgeschreven?! Of heb je juist dat stukje weer gemist? Net wat Marliesje zegt, 7jr op tv. Wat doet dat dan voor zo'n jongetje? Daar denk ik dan over na, vergeef me. Al geef je thuis tot je kindje in de puberteit zit bv, prima. Maar kijk ook 's andersom. Kraamvrouwen bij wie de bv niet lukt en veroordeeld worden door de pro-bv-mama's. Das pas erg.
Die veroordeeld worden door de pro bv mama's.... Hebben die samen een club gevormd? En alle pro bv mama's veroordelen? Lekker generaliserend... Wat een onzin... Als je geluk hebt, tref je een kraamhulp en cb met kennis van zaken. Maar vaak is dat niet het geval. (lees het bv forum er maar eens op na). Loopt het niet lekker met de bv? Het is dat ik zelf door wou zetten. Maar bij alledrie de kids kwam al heel snel de bekende zin (uit diverse monden in mijn omgeving) : ach....waarom stap je niet "gewoon" over op de fles? Ach, je hebt je best gedaan.. Heel fijn als je heel graag verder wil en je zelf je hulp moet gaan regelen. Dus inderdaad, bekijk het ook eens andersom. En wat bedoel je met "das pas erg". Er zijn gradaties of zo? Als de bv "niet lukt", en je maakt zelf de keuze om niet te proberen om het wel te laten slagen, dan is toch toch iets wat je zelf beslist. ALs jij je er goed bij voelt? Who cares wat anderen er van denken. Is toch totaal onbelangrijk....
Dat blijft altijd een beetje over en weer en er is in mijn ogen dan ook geen ' dat is pas erg en dat minder/niet'. Bij mijn eerste relatief kort bv gegeven (2 maanden) en dat vond iedereen doodnormaal. Toen ik de tweede en derde langer borstvoeding gaf werd dat door heel wat mensen veroordeeld helaas. Gelukkig trek ik mij daar niets van aan, maar het blijft 'gewoon' elkaar respecteren: wel of niet bv, wel of niet kort/lang etc.
Uhhhh je hebt echt niet goed gelezen. Bv maffia is ook al geen goede benaming. Dus geef het zelf een naam. Ik ben ervan overtuigd dat je heus wel begrijpt wat ik bedoel. Ik ga bv geven, das mijn keuze. Ik voel me niet aangesproken hoor als dames schrijven over bv-maffia of whatever. Maar ik zal nooit iemand veroordelen die fv geeft. M'n haren gaan recht overeind staan als er geschreven wordt dat als je bv niet probeert dat je je kindje tekort doet....
Klopt inderdaad. Het gekke is ook , als je begint aan borstvoeding is het allemaal geweldig (ondanks het feit dat zeker de professionals in mijn omgeving dus pro kv waren). Maar op een gegeven moment merk je dat er een omslag komt. Dat het gaat van : oh je geeft borstvoeding. Punt. Naar: je geeft nog steeds borstvoeding.Vraagteken. En rond de 8 maanden kwamen de eerste : geef je nou nog steeds borstvoeding/wanneer ga je nou stoppen met DIE borstvoeding.. Wat je zegt...ik heb me er niets van aangetrokken
Heel erg herkenbaar. Alleen hier al vanaf 3-4 maanden zo. Waarom kunnen we elkaar niet gewoon steunen in de keuzes die iedereen voor zichzelf maakt? Het is jouw lichaam, jouw leven, jouw keuze. En je mag daar best een idee over hebben maar die hoef je een ander niet op te dringen. Wil je geen bv geven maar fv? Prima! Wil je bv geven en ga je ermee door tot je kind er met 4 jaar genoeg van heeft? Prima!
Dat je een goede of slechte moeder bent/wordt zal echt niet afhangen van BV of KV. Ik respecteer ook altijd ieders keuze hier in. Vind het alleen vreemd dat je op voorhand kunt zeggen dat je walgt van het idee BV te geven... Ik kan zelf gelukkig niet meepraten over pijnlijk tepels, stuwing en tepelkloven, bij ons ging het als vanzelf. Maar ik ken ook dames die het tegen alle pijn in geprobeerd hebben en het toch niet ging. Respect daarvoor, maar kom niet met stomme smoesjes om geen BV te geven. Zeg dan gewoon ik ga FV geven, ook prima. Ik zou het een kansje geven, misschien ben je verkocht en misschien zeg je ik ga voor FV. Op beide manieren komt het goed en kiezen dat hoef je nu nog niet te doen hoor
Een voorbeeld om dat op voorhand te kunnen zeggen zijn vooral de dames die in hun verleden iets traumatisch hebben meegemaakt op sexueel gebied.... En waarom denk je dat er 'stomme smoesjes' verzonnen worden om geen bv te geven denk je????
Voor mij was dat juist een reden om uiteindelijk het toch te proberen, zo was het eindelijk eens iets totaal niet seksueels en kon het iets moois zijn Zo is het natuurlijk ook net hoe je er tegenaan kijkt en kunt kijken: ik was bijv weer in complete paniek met het oog op het bevallen
Nou ja beter dat ze dat zo dan doet dan dat ze borstvoeding geeft en wodka red bull drinkt toch? Ik lust geen alcohol maar ik was ook blij dat ik na de bevalling weer filet american kon eten en biefstuk. Volg gewoon je gevoel. Dat heb ik ook gedaan. Ik vond het niets voor mij en ben er ook niet aan begonnen en heb er nooit een schuldgevoel over gehad.
Daarom had ik nou juist wel heel graag bv willen geven. Helaas was het niet mogelijk en mede daardoor heb ik heel veel moeite gehad een band met mijn zoontje op te bouwen. Het hangt dus maar heel erg van de persoon af.