Goedemiddag, Ik ben nu bijna 16 weken zwanger en kan op dit moment niet werken door mijn zwangerschap. Ben 9 kilo afgevallen door het vele overgeven en heb verschrikkelijke last van mijn rug. Elk uurtje wat ik kan opbrengen om te werken, werk ik ook gewoon. Dit is soms 2 dagen in de week, soms helemaal niet. Mijn 0-urencontract is nu verlengd voor 3 maanden maar er staat in beschreven dat ik niet uitbetaald krijg bij ziekte. Doordat is gewoon heel vaak niet kan werken, krijg ik ook heel weinig loon. Wat kan ik het beste doen? Moet mijn werkgever mij ziekmelden bij het UWV of kan hier weinig aan gedaan worden? Van het loon dat ik nu vaak overhou door het elke keer afwezig zijn door ziekte kan ik niet rondkomen. Mijn baas heeft al door laten schemeren dat dit mijn laatste contract daar is. Wat moet ik doen? Groetjes, Kester
Beste Kester3, Je geeft aan dat je door je zwangerschapsklachten veel minder kunt werken. Je hebt geen recht op betaling bij ziekte van je werkgever. Je werkgever kan een Ziektewet-uitkering voor je aanvragen bij UWV. UWV neemt je aanvraag in behandeling en stuurt je uiterlijk na 4 weken een beslissing. De hoogte van deze uitkering wordt berekend aan de hand van je inkomen van 1 jaar voor je eerste ziektedag. Van het dagloon dat op deze manier berekend wordt krijg je 100%. De inkomsten die je zelf nog kan verdienen door gedeeltelijk te werken worden gekort op de uitkering. Actuele informatie over ziek tijdens je zwangerschap vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare