Dag UWV webcareteam, Ter informatie: Ik ben momenteel 23 weken zwanger en ik heb een 0-urencontract (mup) en het afgelopen half jaar elke week tussen de 28-40 uur gewerkt. Deze week heb ik bij mijn werkgever aangegeven dat ik graag aangepast werk wil doen, gezien ik door zwangerschapsgerelateerde klachten niet meer alle werkzaamheden kan uitvoeren. Ik werk in de horeca. Zij zijn hiermee akkoord gegaan maar geven wel aan dat ze mij hierdoor veel minder uren kunnen aanbieden, dit zal waarschijnlijk vanaf week 29 ingaan. Zij hebben niets gezegd over een eventuele aanvullende ziektewetuitkering via het UWV. Klopt het dat ik wel recht heb op deze aanvulling? Ik heb een gesprek aangevraagd met een arbo-arts en deze zal hopelijk binnenkort plaatsvinden. Moet mijn werkgever wachten op de uitspraak van de bedrijfsarts voor zij mij gedeeltelijk ziek melden bij het UWV of kunnen zij dit gelijk doen? Alvast hartelijk dank voor uw reactie. Mvg, Eisley
Beste Eisley, Je wilt weten of je recht hebt op een Ziektewet-uitkering van UWV. Als de verzekeringsarts van UWV vindt dat je klachten het gevolg zijn van je zwangerschap, dan heb je recht op een Ziektewet-uitkering van UWV. Je werkgever vraagt de Ziektewet-uitkering aan bij UWV. Dit kunnen zij gelijk doen, maar mag binnen 6 weken nadat je jezelf ziek hebt gemeld bij de werkgever. Actuele informatie over een Ziektewet-uitkering als gevolg van zwangerschap vind je hier. Ik wens je een voorspoedig verlof en veel beterschap. Met vriendelijke groet, Martijn [FONT="]UWV Webcare Team[/FONT]