Goedemorgen, Ik ben werkzaam als gastouder. Op het moment dat ik me wil laten verzekeren voor eventuele uitkeringen bij ziekte of werkloosheid, kwam ik er achter dat ik zwanger ben... Nu is dus eigenlijk mijn vraag of dat het nog zin heeft om me nu hiervoor te laten verzekeren? Ga ik er dan nog recht op krijgen in deze zwangerschap mocht dat nodig zijn? Graag hoor ik het van jullie... Groetjes.
Beste Vlinder2016, Ik begrijp uit je bericht dat het plotseling een andere situatie is geworden. Je vraag is of het nog zin heeft om je vrijwillig te verzekeren voor ziekte en arbeidsongeschiktheid. Een vrijwillige verzekering kan bij UWV ook als je zwanger bent. Ik ga voor de volledigheid mijn antwoord splitsen met of zonder vrijwillige verzekering: Als je als gastouder niet in loondienst werkt, dan werk je als zelfstandige. Dan kan je een zwangerschaps-en bevallingsuitkering voor zelfstandigen (ZEZ-uitkering) aanvragen. Zie voor meer informatie: http://bit.ly/1PPiN9 Word je voor je verlof ziek en ben je niet vrijwillig verzekerd bij UWV voor ziekte? Dan heb je geen recht op en Ziektewet- uitkering. Dit geldt ook als je ziek wordt ten gevolge van zwangerschap of bevalling. Ben je wel vrijwillig verzekerd ( voor ziekte) dan heb je recht op een Zwangerschaps-bevallingsuitkering (WAZO) of je dan nog recht hebt op een ZEZ-uitkering ligt aan je verzekerde dagloon. Meer informatie: Ik ben zwanger en zelfstandige (ZEZ) - UWV - Voor Particulieren Ik hoop dat je voldoende informatie hebt om een keuze te maken. Met vriendelijke groet, Viktoria UWV Webcareteam