ingangsdatum zwangerschapsverlof

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door judith1984, 9 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. judith1984

judith1984 Actief lid

14 mrt 2012
    128
    0
    0
    Hallo,

Ik heb een " probleem " ben momenteel 35,5 week zwanger en ben uitgerekend op 10-12-2012. Vanaf 1 oktober ben ik met de ziektewet gegaan ivm de zwangerschap. Ik weet dat je dan normaal gesproken 6 weken van te voren met verlof moet. dit zou dan dus met 34 weken zijn. Mijn werkgever heeft het uwv gebeld om de datum te vervroegen, bij het uwv staat nog steeds de datum 12-11-2012 als ingangs datum.

gaat het uwv altijd uit van de uitgerekende datum? want stel ik beval eerder bv met 38 weken. Dan zegt het uwv dan plakken we er vanaf dat moment 10 weken aanvast. Dat zou dan toch 2 weken minder zijn als waar ik recht op heb of begrijp ik het dan verkeerd?

even kort samengevat: bij ziekte moet je 6 weken van te voren met verlof. En heb je 10 weken erna.

Ik ben met 30 weken in de ziektewet gegaan dus gaat verlof in met 34 weken.

Uwv zegt als ik met 38 weken beval ik vanaf dan nog maar 10 weken krijg. Klopt dit en mag dat zo maar?

mvg judith blommert

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Judith,

Het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) is in totaal altijd 16 weken. (Tenzij je later bevalt dan uitgerekend, dan wordt het verlengd met het aantal dagen dat je 'te laat' bent.

Als je eerder bevalt dan de uitgerekende datum, blijft de einddatum ongewijzigd: 16 weken na de ingangsdatum.

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina