Zwanger tijdens WW uitkering

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door kleinebeer, 25 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kleinebeer

kleinebeer Bekend lid

5 feb 2017
    623
    334
    63
    Hallo UWV webcareteam,

Halverwege mei loopt mijn contract af (bedrijf wil geen vaste contracten geven en dat zou nu moeten). Dan zou ik 3 maanden recht hebben op een WW uitkering. Maar hoe daarna? Ik las op de website dat je eventueel recht hebt op 16 weken zwangerschaps/bevalingsverlof. Als ik vanaf mei 3 maanden WW krijg, gaat dan daarna het zwangerschapsverlof in, of gaat dat weer anders? Ik ben 15 oktober uitgerekend.

Bedankt vast!

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo kleine beer,

Wat rot voor je dat je contract niet wordt verlengd.

Je geeft aan dat je recht hebt op 3 maanden WW-uitkering. Als je vermoedelijke bevallingsdatum binnen 10 weken na einde verzekering is, dan kun je recht hebben op een Ziektewet-uitkering. Einde verzekering is in jouw geval einde WW-uitkering.

Voor jou zou dit inhouden dat je WW-uitkering tot halverwege augustus loopt. Als je 15 oktober bent uitgerekend is de periode hiertussen korter dan 10 weken. Je hebt recht op minimaal 16 weken zwangerschapsverlof. De uitkering vraag je 4 tot 2 weken voor je eerste verlofdag aan.

Informatie over het aanvragen van een zwangerschaps- en bevallingsuitkering vind je hier.

Ik wens je een goede zwangerschap verder.

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team

3. kleinebeer

kleinebeer Bekend lid

5 feb 2017
    623
    334
    63
    Hartelijk dank voor het duidelijke antwoord.

Mijn eerste verlofdag is toch 6 of 4 weken voor mijn uitgerekende datum?

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Kleinebeer,

Ja het zwangerschapsverlof kan ingaan tussen de 6 en 4 weken voor jouw uitgerekende datum.
    Uitgerekend op 15 oktober houdt in dat het verlof voor jou kan ingaan tussen 4 september en 18 september.
    De aanvraag kan 4 weken van te voren worden ingediend. Dat is bij 6 weken vanaf 7 augustus.

Met vriendelijke groet,
    Jeroen
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina